Ezen a héten szombaton lesz ötven éve annak, hogy a Subaru bemutatta a kettő- és négyajtós szedán, valamint kombi kivitelben gyártott Subaru 1000 modellt, és benne legelső boxermotorját. Ezzel útjára indult az a technológia, amely mára megváltoztatta a márkát: immár kizárólag boxermotoros járműveket épít és forgalmaz a Subaru, a mai napig több mint 16 millió példányt.
A boxermotorban nem egymás mellett, hanem egymásnak háttal helyezkednek el a szomszédos dugattyúk, közös forgattyútengelyen, de külön hengerfejekkel. A technológia tökéletes kiegyensúlyozottsággal, egészen nagy fordulatszámokon is rezgésmentesen fut. Alábbi képeink a Subaru legemlékezetesebb boxermotoros modelljeit vonultatják fel.Subaru Leone (1971–1994)
Kupé (később háromajtós ferdehátú), két- és négyajtós szedán, kombi. Három generációnyi középkategóriás modell, az Impreza elődje. További két generáció is készült belőle, ám azok valójában már átcímkézett Nissanok voltak, soros motorral.
Subaru BRAT (1978–1994)
A platós kupéként aposztrofált BRAT a Leone rokona volt, és akár kabrióként (T-Top) is meg lehetett vásárolni. Utódja, a Baja (2003-2006) egy megemelt futóművű, átfaragott farú Legacy kombi volt, négy oldalajtóval és parányi platóval.
Subaru XT (1985–1991)
Négy- vagy hathengeres boxermotorral kínált, extravagáns formavilágú kupé, űrhajó stílusú vezetői környezettel és kiemelkedően kedvező, 0,29-es Cw-értékkel. Utódját, az SVX-et (1991-1996) kecses sziluettje, valamint különleges, csak részben nyitható oldalablakai tették emlékezetessé.
Subaru Legacy (1989–)
A Legacy volt az első modell, amely a korábban bizarr, szokatlan járműveket gyártó Subaru termékeit érdekessé tették a tömegpiaci vásárlók számára. Emelt hasmagasságú változata az Outback (1996), a világ egyik első életmódkombija. A Legacy 1995-ig kompakt modellnek számított, utána kapaszkodott fel a középkategóriába, átadva eredeti helyét az Imprezának. Nem mellékesen ezen a modellen mutatkozott be 2008-ban a Subaru (és a világ) első dízel boxermotorja.
Subaru Impreza (1992–)
Ha Impreza, akkor WRC: ezt a hagyományt még az első generációs modell alapozta meg. A versenyautó alapját az utcai használatra épített WRX sportmodell, illetve annak (ekkor még) japán belpiacos tuningverziója, a WRX STI adta.
Subaru Forester (1997–)
Szintén úttörő volt a kombik helykínálatát emelt hasmagassággal és robusztus külsővel kombináló Forester crossover modell. Mára teljes értékű kompakt szabadidőjárművé nőtte ki magát; az aktuális modell 15 centivel hosszabb és nagyságrendekkel tágasabb a legelső Foresternél.
Subaru B9 Tribeca (2006–2014)
Alighanem az egyetlen autó a világon, amely belső formatervezésével díjat nyert, külső megjelenésével viszont elveszítette a legfontosabb csatát: a vásárlók nem tudtak megbarátkozni a bizarr formákkal, és a tervezők már egy év után teljesen átrajzolták a kocsit. Az eredmény: egy finom mechanikájú, de kiherélt, jellegtelen SUV.
Subaru XV (2012–)
Az Impreza emelt hasú kiadása, egyben az első Subaru-modell, amelyet hibrid hajtáslánccal is megvásárolhatnak az ügyfelek – sajnos nem Európában.
Subaru BRZ (2012–)
Utoljára 1954-ben gyártott orrmotoros, hátsókerék-hajtású autót a Subaru, ám a rendkívül kis példányszámú Subaru 1500-at még soros motor hajtotta. Nem úgy a Toyotával közösen (ld. GT86) fejlesztett és gyártott BRZ-t, amely négyhengeres boxermotorjával megfizethető ínyencfalat a sportautó-piacon.