1970-től 1980-ig a Fertő-tó sekély, mocsaras részét figyelték a korabeli sci-fi filmekbe beillő járművek. Betolakodók helyett inkább a kitántorgók lefülelése volt a célja, amire bármilyen időben, télen-nyáron, iszapon és jégen is képes volt.
Összesen négy darab teljesített szolgálatot, és meglepő módon egész sok információ akad sorsukról. Egyről biztosan tudjuk, hogy az apátistvánfalvai Határőr Emlékmúzeum gyűjteményét gazdagítja, kettő állítólag a budaörsi reptéren várja a feltámadást, egy pedig Körmenden is járt még a kétezres évek elején (talán az apátistvánfalvai?). Alsónémediről is szólnak beszámolók, aki esetleg személyesen meg akarja tekinteni az itthon fellelhető Tupoljev A-3-asokat ezen a nyomon indulhat el.
A csillagmotorral szerelt különleges gép itthon kuriózum, de az orosz természeti viszonyokat ismerve hasznos jármű a járhatatlan területek elérésére. Eredetileg egy Svecov M-11F öthengeres, 100 lóerős csillagmotor hajtotta, ezt később lecserélték egy Ivcsenko AI–14R kilenchengeres 260 lóerős motorra. A hazai határőrök a kegyetlenül magas fogyasztása (állítólag százat százon), és az általa keltett nagy zaj miatt nem szerették, a meglepetésszerű rajtaütéshez nem a Tupoljev volt a célszerszám.
Üzemanyag-kapacitása 350 liter, a propeller átmérője 1,85 méter, mivel a csónaktest alja teljesen sima, 50 mm-es, azaz 5 centiméteres vízben már közlekedhet.
(források: repulomuzeum.hu, aerofriends.hu, hatareset.blogspot.hu)
Eközben egy vidéki nagyvárosban érdekes dolgok történtek – nézze meg!