A Transzszibériai vasútvonal a Föld leghosszabb vasútvonala. A személyforgalomba bevont teljes hossza 9288,2 km.
Ebből a közel tízezer kilométerből 1777 km (19,1%) húzódik Európában, 7512 km (80,9%) pedig Ázsiában.
A Transzszibériai vasútvonal, széles nyomtávú (1520 mm), kétvágányú, teljes hosszán villamosított.
A 26 éven át készülő vasútvonal építését 100 éve ezen a napon, 1916. október 5-én fejezték be.
A Transzszibériai vasútvonal kelet-nyugati irányban nagyjából 7000 km-es, míg észak-déli irányba 3500 km-es távolságot tesz meg, 8 időzónát keresztez.
Az útvonala mentén a Transzszibériai vasút 16 jelentős folyót keresztez: Volga, Vjatka, Káma, Tobol, Irtis, Ob, Tom, Csulim, Jenyiszej, Oka, Szelenga, Zeja, Bureja, Amur, Hor, Usszuri.
A vasútvonal mentén 87 város található, azaz nagyjából 110 kilométerenként egy.
A vasútvonal induló állomása a Jaroszlavszkij pályaudvar Moszkvában; a végállomás Vlagyivosztok pályaudvara.
A Moszkvából induló Oroszország expressz menetrend szerint 147 óra 59 perc alatt teszi meg az utat. A visszaút időtartama 148 óra 27 perc.
A vasútvonal mentén a legszeszélyesebb folyó a Hor. Ennek a vízszintingadozása a 9 métert is meghaladja. Ez a folyó okozta a vasút történetének legnagyobb kárát is, amikor 1897-ben a vasút nyugati részének jelentős részét elmosta.
A Google is megemlékezett a 100 éve épült vasútvonalról: