A hűtőrendszerben, motorblokkban keringő hűtőfolyadék többnyire etilén-glikol, víz és korrózió-gátló adalékanyagok keveréke. Feladata a motor hőfeleslegének elvezetése, a hő átadása a fűtőradiátornak. Megfelelő keringés nélkül felborul az egyensúly, a motor akár fagyos időben is túlmelegedhet, miközben az utasok vacognak.

Válasszuk meg jól a fagyálló folyadékot, benzinkúton ellenőriztessünk, és nyugodtan vághatunk neki a télnek.

Válasszuk meg jól a fagyálló folyadékot, benzinkúton ellenőriztessünk, és nyugodtan vághatunk neki a télnek.

Ennek pedig komoly az esélye, ha nincs elég fagyálló folyadék a rendszerben. Bár magától nem tűnik el a hűtőfolyadékból a fagyálló év közben, a biztonság kedvéért akkor is érdemes megméretni a dermedéspontot az első fagyok érkeztével, ha viszonylag új, hibátlan autónk van.

Fagyveszély?

Ha pedig vén a verda és nyáron desztvízzel töltögettünk utána a csurranó-cseppenő hűtőfolyadéknak, kötelező feladat ez, mert a fagyás jóvátehetetlen károkat okozhat a motorban.

Bármelyik benzinkúton ellenőrzi nekünk a kutas egy refraktométer nevű műszerrel, hány fokig vagyunk jók – a nagyáruházakban kapható, fokoló-szerű sűrűségmérő szettet nem érdemes megvenni, pontosságuk megkérdőjelezhető.

Ha nyáron valamiért vízzel hígítottuk a fagyállót és koncentrátummal szeretnénk beállítani alacsonyabb dermedéspontot, vegyük figyelembe az etilén-glikol-víz keverék sajátos fizikai tulajdonságait! A fagyállóság ugyanis nem arányosan változik a koncentrációval; a tömény etilén-glikol -12,5 fokon dermed, a sima víz ugye 0-n. A legtovább a kb. 70%-os koncentrációjú etilén-glikol marad folyékony, ez -72 fokig jó. Vicces, de az 50 és a 90%-os töménységű keverék egyaránt kb. -42 fokon fagy.

A fagyott hűtőfolyadék a vízpumpában tehet még kárt.

A fagyott hűtőfolyadék a vízpumpában tehet még kárt.

Szélsőséges esetben, ha egy csepp fagyálló sincs a motorban, és tömbbé fagy a víz, akkor előfordulhat a horrorfilmekbe illő motorblokk-hasadás, ám erre a rémes eseményre igen kicsi az esély. Főképp mert nagy bajban ott vannak a blokk oldalába helyezett fagydugók. Ezek a blokk anyagánál jóval vékonyabbak, így előbb engednek a fagyott víz térfogat növekedésének, cseréjük pedig filléres tétel.

Szivárgó fagydugó, bár itt lehet nem a hideg idő, hanem a rozsda a ludas.

Szivárgó fagydugó, bár itt lehet nem a hideg idő, hanem a rozsda a ludas.

De ez is ritkaságszámba megy, mivel a betöltött folyadék jellemzően kásásra fagy, nem tesz kárt az alkatrészekben, blokkban, hűtésrendszer elemeiben, viszont tökéletesen el tudja állni a még folyékony hűtőkvíz útját a keringési körben. Ekkor következik be a télen váratlanul ható túlmelegedés, ilyenkor a figyelmetlen autós könnyen megfőzheti a motorját.

 

Nem mindegy milyen terméket választunk!

Nyolc terméknél talált problémát a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, miután megvizsgált kilenc fagyálló folyadékot és 23 téli szélvédőmosó folyadékot. A teszten hat téli szélvédőmosó folyadék – az eni -22 °C Prémium, az Antifrost-H, a Favorit, az AUTOBRILL, a LIQUI MOLY, az Antifrost-K -40°C -, illetve két fagyálló folyadék – a ClubSmart és a HUNOIL HG 12 ALU – nem felelt meg a címkén feltüntetett hőmérsékleti értéknek.

Az NFH kiemelt figyelmet fordított idén a téli szélvédőmosókra és fagyállókra, ugyanis a korábbi években több fogyasztói panasz érkezett ezekről a termékekre a hatósághoz.