A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, már lassan mind a feledés homályába vesznek, kidőlnek a sorból, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, virágkorát éli a márka manapság.
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyt, hidat, fegyvert, traktort. Azonban van egy pár dolog, amit csak a márka igazi rajongói tudnak – vagy a nagyon elvetemült autóbuzik.
Összeszedtem a tíz legérdekesebb dolgot, amit nem biztos, hogy azonnal kidob a Google, és a Wikipédia sem említ, maximum az apró betűs részekben.
1.- A Škoda 1976-os ralimodellje, a 130LR, amely Nagy-Britanniában Estelle néven vált ismertté, egymást után 17 alkalommal szerezte meg a bajnoki címet az R.A.C Rallyban (Royal Automobile Club Rally, 1938-ban volt az első hivatalos brit bajnokság), kategóriában. A motorház alatt 1,3 literes 130 lóerős blokk ketyegett, amiről a nevét is kapta.
2.- A cég 1911-ben olvadt egybe a Václav Laurin és Václav Klement által alapított, először kerékpár- és motor-, majd személygépkocsi-gyártó cégével, innentől kezdve beszélünk Škoda gépjárművekről.
3.- A korai nyolcvanas évekbeli modelleket, a Rapid Coupé 130-at és 135-öt sport felszereltséggel is lehetett választani. Az „ezerkettes” motorokat felváltották az 1,3 literesek, amelyek már kétféle sűrítési aránnyal készültek, a hengerfejük a korábbi versenyautókhoz hasonlóan szelepenként önálló légcsatornás, de már alumínium öntvény volt.
4.- Vissza a hetvenes évekbe: a 110R és 130RS modellek rendkívül népszerűek voltak a versenysportban. A 110R Coupé nemcsak karosszériáját illetően különbözött a hétköznapi négyajtósoktól, hanem abban is, hogy Mladá Boleslav helyett Kvasinyben készült, ahol a sportos Škodáknak komoly hagyományuk volt. 1974-ben három versenyautó készült 180/200RS néven, ezeket a brnói vásáron Škoda 130RS néven mutatták be. A következő években a 110R Coupé alapjaira épített 130RS-ek nagyon sok sikert arattak az 1300-as géposztályban.
5.- Az egyszerű és a későbbiekben nagyon népszerű kisautó, a Favorit vonalvezetését, az olasz Bertone stúdió késztette, ahol többek között a Lamborghini Miura és Countach modellek formáját is megálmodták.
6.- Ez a félelmetes és egyben gyönyörű lopakodó szintén Škoda, akármennyire is hihetetlen. Egész pontosan Škoda Super Sport Typ 724 a becsületes neve, és 1971-ben készült a koncepció. Eredetileg fehér színű volt, de az 1981-es Vámpír négy keréken című csehszlovák film kedvéért feketére festették.
7.- Íme az 1995-ös Škoda Felicia VR6. A motor egy 2,8 literes, V6-os, több mint 200 lóerős VW Golf VR6-erőforrás. A 17 colos felnikre 205/40-es abroncsokat pattintottak, és meg kell mondjam, pokolian jól is áll az autónak. Végsebessége 210 kilométer/óra, az első százat pedig 8,2 másodperc alatt éri el.
8.- A legköltségesebb Škoda, amit valaha építettek, egy torta volt, amit az új Fabia reklámozásához használták. A kampány átszámítva 174 millió forintot emésztett fel.
9.- 2004-ben a 3,7 millió regisztrált autóból, 1,8 millió volt Škoda Csehországban. Nem semmi!