Budapest kidoboltatta, hogy akinek nincs elég magas szám a forgalmijában a környezetvédelmi besorolást jelző rubrikában, ne használja a járművét, mert rossz a levegő. (Milyen hülye kifejezés ez: inkább környezetkárosító besorolást kéne mondani, hiszen az Euro 6-os motorok se langy esőt árasztanak hátul. Na mindegy.) Mi jó fiúk voltunk a Vezessnél, volt, aki be se jött a szerkesztőségbe hétfőn, volt, aki engedelmesen tömegközlekedésre szállt. Viszont nap közben egész csomó visszássággal, furcsasággal, hiányossággal találkoztunk ezzel az egész szmogriadó-dologgal kapcsolatban. Féltucat kérdésünk is van az üggyel kapcsolatban:
1, Miért nincs tájékoztatás az utakon?
Vasárnap még úgy feküdtem le, hogy nem hallottam a szmogriadóról, még szerencse, hogy reggel a rádióban elkaptam a hírt. Ha nem kapcsolom be otthon, és befelé is csak zenét hallgatok, teljes lelki nyugalomban autóztam volna a vénséges vén teherautómmal, amíg le nem int a rendőr vagy közteres vagy Tarlós, hogy mutassam a forgalmit. Ilyenkor bezzeg nem küld SMS-t a Katasztrófavédelem, hogy üljek át egy másik gépkocsiba!
Azt pedig végképp nem értem, hogy ilyenkor miért nincs valami kitáblázási kötelezettsége is a tilalmat elrendelő hatóságnak (ez esetben a Fővárosnak), legalább a fő közlekedési útvonalakon. Az M1/M7-en busszal beérve hétfőn reggel 10 körül direkt figyeltem a nagy üzenőtáblákat az autópálya felett, és ugyanaz volt rajtuk, mint máskor. Mármint semmi:
Vagy az, hogy a P+R parkoló még mindig ingyenes:
Mutatom, mi van ilyenkor a párizsi gyűjtőút felett:
FRISSÍTÉS: időközben a közútkezelő lépett és keddre a változó jelzésképű táblán megjelent a Szmogriadó- Riasztási fokozat felirat. Képünk 24-én, 12:40-kor készült. Máris könnyebb az állampolgárnak tájékozódnia, de az így sem egyértelmű, hogy Euro 3-nál rosszabb emissziós besorolású, a forgalmi engedély V.9-es pontjában 0-1-2-3-4-es értéket viselő autóval tilos behajtani a fővárosba. Azért még legalább egy link elférne azon a táblán.
Autóvezetőként a táblák utasításait betartva kell vezetni, logikus lenne az autóvezetőket táblával is értesíteni egy ilyen jól lokalizált korlátozásról, mint ahogy a rakpart időszakos kiürítését is kitáblázzák, a szmogriadót is ki kellene. Szerintünk.
2, Miért hazudik mindenki a bírságösszegről?
Tele volt vele a sajtó, de még a telefonom időjárás-előjelző mobilappja is megküldte push-üzenetben, hogy 150 ezer forintos bírságot kockáztat, aki megsérti a szmogriadó szabályait és tiltott besorolású járműbe ül. Hát fogalmam sincs, ki és honnan szedte ezt először. A valóság ugyanis az, hogy a hatályos szabálysértési törvény szerint ennek összege deklaráltan 15.000, illetve nem elismerve 30.000 forint:
3, Miért nem járhatnak a robogók?
Indexes kollégánk azzal szembesült, hogy mivel a szmogrendelet általánosan gépjárművekről szól, nem mehet robogóval dolgozni, mert a forgalmiban valamiért 0-s környezetvédelmi besorolás szerepel. (Előfordul az ilyen, a hatóság trehányul kezeli a kisebb darabszámú, kevésbé ismert motorkerékpárokat, és az okmányirodában fáradságos utánajárás helyett üresen hagyják vagy 0-val töltik ki ezt a rubrikát.) Így a három litert fogyasztó robogó helyett a háromszor annyit evő és füstölő családi autóval ment be reggel. Remek.
4, Miért szűnt meg az ellenőrzést könnyítő rendszámmatrica?
Tavaly januárban kezdték lekapargatni illetve nem felragasztani a színes, környezetkárosító besorolást jelző matricát a vizsgáztatóhelyek. Ennek oka hivatalosan a bürokráciacsökkentés volt. Hát most kamatostól kapja vissza ezt a csökkentést, aki idősebb, nem látványosan korszerű, de a forgalomból nem kizárt autóval közlekedik, mert ezeket az autókat most csak megállítással, a forgalmi megtekintésével tudják ellenőrizni a rendőrök, közterület-felügyelők. (Itt jegyzem meg, hogy nem lennék meglepve, ha véletlenül az objektív felelősség hatálya alá kerülne a szmogriadó megsértése és a központi nyilvántartással összekötött rendszámfelismerő kamerák képei alapján megindulna az automatikus pénzbeszedés ebben a témakörben is, a környezetvédelemre hivatkozva. Tudom, ne adjak ötleteket…)
5, Miért nincs könnyítés ilyenkor a tömegközlekedésben?
Mivel a forgalomból átmenetileg kizárt autók, motorok, teherautók adóterhelése, kötelező biztosítása szmogriadó idején is ketyeg, elegáns lenne valamiféle anyagi kompenzációban részesíteni, aki ilyenkor saját járműve helyett a tömegközlekedést használja. Jobb helyeken a tiltással sújtott jármű forgalmiját elfogadják buszjegy, villamosjegy helyett; sőt, most kaptuk a hírt, hogy Szegeden még ez sem kell hozzá – a fővárosban ez fel sem merült.
6, Kiszámolta egyáltalán valaki, hogy van-e ennek értelme?
Átolvastam a fővárosi szmogrendelettel kapcsolatos, neten elérhető dokumentációt, és meglepve tapasztaltam, hogy semmiféle érdemi elemzés, hatásbecslés, hatásvizsgálat nincs a rendelet mögött. (Legalábbis én nem találtam ilyet.) A tilalommal sújtott járművek számáról van adat, de hogy ezek a járművek milyen részarányt képviselnek a valódi közlekedésben, hogy a forgalom mennyire mérsékelhető a rendelet alkalmazásával, hogy a szálló por koncentrációjára egyáltalán milyen számszerű hatással lehet egy szmogriadó – ilyen adatot, becslést nem találtam.
Felvetéseinket elküldtük a Főpolgármesteri Hivatalnak – kíváncsian várjuk, kapunk-e válaszokat, netán elérünk-e változtatást, javítást a szmogriadó rendszerében. Ha igen, megírjuk!