Mindenki ismeri a jelenséget, aki már ült autóban. A manuális kézi váltó előremeneti fokozatai némán váltják egymást, a műveletről alig árulkodik valami. Bezzeg amikor tolatni akarunk, akkor megjön az alkatrész hangja, és minél jobban nyomjuk a gázt, annál magasabb frekvencián énekelnek a fogaskerekek.
A jelenségnek több oka is van.
Egyrészt ilyenkor a megszokottal ellentétes irányba forog a differenciálmű, és a hypoid fogazású (ferde vagy ívelt fogazású) elemek zajosabban működnek. A váltó előre meneti fokozatai szintén ilyen ívelt fogazású fogaskerekekből állnak, így a fogak összekapcsolódása fokozatosan, folyamatosan történik, szinte zajmentesen. Csakhogy a hátramenetnél a legtöbb esetben nem alkalmaznak ilyen fogaskereket, hanem az olcsóbban gyártható, egyenes fogazású darabokat építik be.
Aki pedig állandó visításra vágyik, annak az egyenes fogazású váltóval ellátott kapcsolókörmös versenygépeket ajánljuk, amit nem a zaj, sokkal inkább azért alkalmaznak, mert nagy nyomatékot tudnak átvinni, és gyorsabban kapcsolhatók. Ennél a megoldásnál a fogaskerék csapágyazását csak sugárirányban terheli a nyomaték, a forgástengely irányában nem,