Azt ugye tudjuk, hogy mindig annak van elsőbbsége, aki már bent van a körforgalomban, de ha itt pont nem figyeltünk a KRESZ-oktatáson, akkor ott a Körforgalom-tábla mellé kihelyezett macisajt, ami egyértelművé teszi a dolgot.

Azt is tudjuk, hogy befelé nem, de kifelé minden esetben indexelni kell, hogy tudja a többi autós, melyik kijáraton hagyjuk el a körforgalmat. A probléma akkor szokott beütni, amikor többsávos a körforgalom. Tapasztalatom szerint nem sokan tudják, hogy mi a teendő ilyen esetben, és mennek összevissza.

körforgalom

Már jóval a körforgalom előtt érdemes átgondolni, hogy mikor szeretnél kihajtani, mert ha rögtön az első kijáraton, azt csak az után teheted meg, miután váltasz egy sávot jobbra, ha a belsőben hajtottál be a körforgalomba, erre pedig nagyon kevés időd lesz.

Ebből következik a szabály, hogy többsávos körforgalomban csak a külső sávba történő átsorolás után szabad kihajtani. A körforgalom belső sávjából a kivezető út belső sávjába érkezve nem hagyhatod el a körforgalmat. A legtöbb baleset pont az ilyen szabálytalan kihajtás miatt történik.

De vannak úgynevezett turbó-, vagy spirálkörforgalmak, ahol közúti jelzések, illetve a felfestések mást rendelnek el, ilyen esetben a körforgalomban történő közlekedést ezek szerint kell alakítani. A spirális és a turbókörforgalom forgalmi szabályai megegyeznek, a különbség a körforgalom úttestén lévő forgalmi sáv kialakításában van. (A spirálisnak csökkenő sugarú íve, a turbónak állandó sugarú íve van.)

spirálaturbo

A spirális és a turbókörforgalom jellemzői:

  • A körforgalom úttestén egynél több sáv van.
  • A behaladás előtt a továbbhaladási irány figyelembe vételével a megfelelő sávba kell sorolni.
  • A behaladó forgalom a körpálya legfeljebb két sávjának ad elsőbbséget.
  • A körpályán nem lehet sávot váltani.
  • A körpályáról csak az előre kiválasztott sávból lehet kihajtani.

Tudod mik a legmenőbb japán termékeke? Mutatjuk!