Az egyre növekvő kiadások miatt csábító opció, hogy halasszuk a nagyobb tételnek számító vezérléscserét, és az eladó szavára adva, a legjobbakat remélve csak egy olajcserével elintézzük az autó felkészítését.

Pedig ez komoly rizikó, autónk motorjának épségét kockáztatjuk, és ha beüt a baj, akkor a fájdalmas szervizszámla az elviselhetetlenül pokoli tartományba emelkedhet. Amíg egy Skoda Octaviában 90 ezer, addig egy Renault Clio esetében 120 ezer a vezérműszíj csereperiódusa. Sőt, egy Ford Focusnál a gyári ajánlás 160 ezer kilométer is lehet.

De miért fontos a vezérlés, avagy a vezérmű biztos működése?

A vezérmű a motor hengereinek töltését és ürítését végző szelepeket vezérlő gépelem. Egyszerűbben a szelepek mozgatásáért felelős szerkezet, négyütemű motorok esetén a forgattyústengely által hajtott vezérműszíj, vagy lánc hajtja a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását időzíti, ezzel pedig lehetővé teszi a motor működését.

Jelen esetben ennyit elég is tudnunk, a rendszer gyenge pontja, illetve kopó alkatrésze a szíj, illetve a hozzá tartozó feszítőgörgők, amit a gyártó által meghatározott megtett kilométer, illetve idő után cserélni kell.

Ezt ne várjuk meg!

Ezt ne várjuk meg!

Ha ez elmarad, a szíj elszakadhat, ami katasztrófa a blokkra, és a pénztárcánkra nézve. Ebben az esetben megszűnik a főtengely és a vezérmű tengely közötti hajtás A következmény dugattyu törés, szelep törés, görbülés, hengerfej sérülés, extrém esetben akár motorblokk törés is lehet. Ennek költsége kiviteltől, típustól függően változhat, nyilván egy háromhengeres Suzuki Swift javítása nyilván nem annyira fájdalmas, mint ha például a Volvo D5 dízeljében szakad a szíj, ami általában hengerfej cserével jár, nagyságrendileg másfélmillió forintért.

– Ha más érdekel, itt egy érdekes anyag arról, hogyan készítsen papírból Suzukit! –

Ezért nem érdemes spórolni a vezérléscserén, amit vízpumpával együtt érdemes elvégeztetni. Ez a tétel sokszor benne is van a csomagban, azért írják elő a gyárak a pumpa cseréjét is, mert ennek meghibásodása esetén megint meg kell bontani a vezérlést, ami megint horror összegekbe kerül majd.

Vízpumpával együtt érdemes cserélni

Vízpumpával együtt érdemes cserélni

Mi a helyzet a lánccal? A régi vélekedés alapján a lánc „örök élet meg két nap”, de nem minden konstrukció esetén. Akad olyan motor, aminél 250-300 ezer kilométernél ebben az esetben is eljön a csere. Amennyiben zörgő-zakatoló hangot hallunk hidegindításkor, leginkább a láncfeszítő hibájára vagy a vezérműlánc megnyúlására gyanakodhatunk, de a vezérműtengely állítószerkezete is gyanús lehet.

Ha a nem kellően feszes illetve megnyúlt lánc átugrik pár fogaskerékfogat és összegabalyodik a vezérlés, a felfele tartó dugattyú és a vissza nem húzott szelepek szétütik egymást. A legjobb, ha több helyről kérünk árajánlatot, és megpróbáljuk felkutatni a legfelkészültebb műhelyt, mivel a csere szakértelmet, tapasztalatot, típusismeretet, hozzáértést és a legtöbb esetben speciális célszerszámokat kíván.