Az autórajongó számára ilyen ereklye a Wankel-motor minden formája, amiről azonnal a technikát kitartó lelkesedéssel reszelő Mazda jut eszünkbe. Bár elengedték a kezét többször is, a világ pénzét ráköltötték a fejlesztésre, újra és újra felbukkan a hír, hogy a japánok azért nem adják fel. Lehet, hogy csak range extender szerepben, de él tovább a bolygódugattyús blokk.
De nem csak a japánok próbálkoztak az Otto-motoroktól eltérő konstrukcióval, többek között a Ladánál is építettek pár prototípust. Ez is örök téma a hazai autós körökben, két olyan népszerű halmaz metszetén ül, ami akár több szerelés után elszisszentett esti sör mellé ad beszédtémát.
Az első motor egy tárcsás volt, 654 köbcentivel, 70 lóerővel, egy tárcsával, a klasszikus Zsiguli 2101 karosszériába építve (Típusjele 21018). A VAZ 311 kódjelű blokk tiszavirágnak számított a motorok között, élettartama körülbelül húszezer kilométert jelentett, így a legyártott 50 darabból 49 visszakapta a négyhengeres dugattyús motort.
1982-ben megjelent a továbbfejlesztett Wankel, immár két tárcsával, 2×654 köbcentivel, 120 lóerős verzióban. Ennél a kivitelnél sikerült növelni az élettartamot is, állítólag 120-150 ezer kilométert bírt a motor, de ez a része ködös a történetnek. Minden forrás más adatot ír, ahogy a motorkódok, karosszériaverziók, teljesítményadatok sem egyértelműek.
Elvileg ebből a VAZ Wankel 411-esből pár landolt a szovjet rendőrség, és a KGB Volgáiban is, ha pedig Ladába kerültek, akkor azok a VAZ 21019 jelölést kapták. Nem mellesleg a titkosszolgálat végig tesztelhette a legújabb fejlesztéseket, ezek a motorok 160-210 LE-s teljesítménnyel rendelkeztek.
Aztán jött a kockalámpás korszak, a wankeles modellek: 21059 és 21079. Ezekbe már 120 lóerős mellett a még tovább fejlesztett VAZ-411M/VAZ-411-01 kéttárcsás erőforrás került, ami már 130 lóerőt adott le. Végsebességük 180 felett volt, tíz másodperc alatt elérték a százas tempót.
Ezek után újabb fejlesztések jöttek a Samara érkezésével a következő orosz Wankel a VAZ 415-ös nevet kapta (Vaz 2108-91, Vaz 2109-91, Vaz 21099-91) . Karburátoros verziója 140, míg befecskendezős társa 180 lóerőt teljesített, végsebessége elérte a 200 km/órát, a befecskendezővel szerelt motornak volt egy 240 lóerős változata is. A Samarától a kocsi típusjelölése utáni 91-es szám jelöli e verziókat, a 2110-be ugyanezt a motort szerelték.
A konstrukció bukásának oka ugyanaz, mint a más gyártók által fejlesztett Wankel-motorok esetén, a kitűnő teljesítmény mellé magas olaj- és üzemanyag-fogyasztás, illetve magas szervizigény társult, valamint a megfelelő anyagminőséget sem sikerült biztosítani az orosz gyártónak, így ezek a lelkes hangon röfögő Ladák megmaradnak örök kuriózumnak, de szerencsére mindig akad pár fanatikus rajongó, aki életben tart egy-egy darabot.