„Európában ez a legelterjedtebb, a leginkább logikus, és a járműről/üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú járművek nálunk ugyanazt a betűt kapják, mint a 0 kilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), így a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.
Pár éve komolyan szóba került itthon is a területalapú rendszám bevezetése, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről. Tavaly megkérdeztük a KEKKH-et, mi a helyzet, azt válaszolták, hogy nincs tudomásuk készülő bevezetésről.
A jelenleg használt abc alapú rendszer a számítások szerint nagyjából 2030 környékén kifut, elfogynak a betűk. Legkésőbb akkor logikusan mégis csak a területalapúnak kellene jönni.” – írta Lencsés Csaba kollégánk az N kezdetű rendszámok kifutásáról szóló cikkében.
Tehát egy ideig nem lesz, pedig ha bevezetnék, akkor végre mi is minden egyes alkalommal elgondolkodhatnánk a dugóban állva, sorban totyogva unatkozva, hogy mit keres egy borsodi Győr környékén? Miért jött ilyen messzire? Baranyából Szabolcsba? Milyen hosszú út lehetett! Nem irigylem! Budapesti? Ja, akkor ezért dudál, és tolakodik, mintha nem lenne holnap.
Mert valljuk be, mindannyiunk fejében felmerül ez a gondolat, amikor mondjuk román, vagy német rendszámot látunk. Első körben megpróbáljuk pontosan beazonosítani, melyik területről van szó a jelölés alapján, második körben pedig a terület alapján azonosítjuk a sofőrt, ha hargitai akkor biztos székely, ha egy WOB rendszámos Volkswagen, akkor nyilván gyári dolgozó, Volkswagen alkalmazott, és lelki szemeink előtt már a wolfsburgi gyár jellegzetes kéményei villannak fel.
Érdekes adalék, hogy az Egyesült Államokban ennél sokkal messzebbre mentek. Az természetes, hogy állami szinten külön rendszámot kapnak az autók, egy ekkora országban ez magától értetődik, de például Virginia államban 275 egyedi háttér, és stílus közül választhatnak az autósok. Választható rengeteg egyetem, katonai alakulat is, a rendszám díját pedig a kiválasztott intézmény támogatására fordítják.