A Facebookon futottunk bele a hirdetésbe, ahol egy közel hétéves, láthatóan sokat futott, repedezett használt nyári abroncsgarnitúrát kínálnak eladásra, darabját ötezer forintért.

Ez a gumi azonban nemhogy tízezret, de még annyit sem ér, amivel emberünk a gyakorlatilag nem létező profilmélységet próbálja meg demonstrálni. Az ilyen gumikat nem szabad megvenni, maximum akkor, ha virágosládának, ütközőnek, esetleg hintának szeretnénk használni.

225_45_r17_225_45_r17_hasznalt_nyari_gumi_2db_22227573959062

Kattintásra megnő a kép

A kopott gumik használata különösen esős időben veszélyes, mert gyorsan bekövetkezhet az úgynevezett felúszás (aquaplaning). Ez akkor alakul ki, amikor az elkopott mintaárkok nem tudják elég gyorsan elvezetni a vizet a kerekek alól, így a jármű elveszíti a kapcsolatot a talajjal, és irányíthatatlanná válik.

225_45_r17_225_45_r17_hasznalt_nyari_gumi_2db_23771573958990

Kattintásra megnő a kép

Az abroncs élettartamának egyik fő meghatározója a kopás mértéke, ez pedig a futott kilométertől, a tárolási körülményektől és a vezető habitusától is függ. A magyar autósok átlag 15-20 ezer kilométert autóznak egy év alatt, egy garnitúra gumiabroncsot ilyen futás mellett 3-4 évente cserélni kell. A képen látható gumik, a hirdető leírása alapján, 2010-es évjáratúak.

Arról nem is beszélve, hogy jön a tél, ha ezt az abroncsot valaki most felrakja az autójára, mínusz fokban úgy fog viselkedni, mintha egy jégkockát dobott volna a felnire.