Egyre inkább gyülekeznek a viharfelhők a turbódízelek felett a Volkswagen botránya után. A franciák a napokban kijelentették, hogy 2040-re nemcsak új dízelmotoros autót, de benzinest sem lehet majd forgalomba helyezni, így mindenképp az alternatív hajtású, környezetbarát járművek felé terelné a világot. Ennek ellenére alig tört meg a kereslet a nyomatékos, kis fogyasztást ígérő dízelek iránt. Ma leginkább a négy- és hathengeres motorokat találjuk az autókban, pedig egykor ezeknél jóval változatosabb volt a paletta.
Az első öthengeres dízelmotorral szerelt személyautót a Mercedes-Benz indította útnak 1974-ben, amikor megjelent a 300D jelzésű típusuk. Négy évvel később már turbófeltöltőt is dobtak hozzá és egészen 2006-ig használták ezt a felépítést, még Jeep Grand Cherokee-ba is került a 2,7 literes lökettérfogatú blokk. Később a koreai SsangYong folytatta a gyártást saját célra. A Fordtól a Fiat csoportig számos gyártónál előfordult 5 hengeres dízel, de a legtovább a svédek húzták. A Volvo 2015-ben intett búcsút az egyik legnépszerűbb motorjának, hogy átvegye a helyét az új 4 hengeres motorcsalád.
Amerikában előszeretettel használják még a Cummins dízeleket például orbitális méretű platós Dodge Ramekben. A legújabb szériában 6,7 literes turbódízel dolgozik, a V8-as teljesítménye közel 400 lóerő, ennél azonban jóval hajmeresztőbb adat a nyomaték, amiből több mint 1200 Nm áll rendelkezésre. Nyilvánvalóan ez nem mindenkinek elég, ezért erőszeretettel tuningolják őket és elvetemültebbek még gyorsulási versenyekre is járnak ezekkel az igazán nagy vasakkal.
A Volkswagen 2002-től kínált hatalmas, 10 hengeres, turbós dízelmotort a Touareghez és a Phaetonhoz. A Fifth Gear nevezetű angol autós műsor még egy Boeing 747-est is utánakötött, hogy érzékeltesse, mire képes a V10 TDI. Teljesítménye 313 lóerő, maximális nyomatéka pedig 750 Nm. Akadt sportos változata is R50 név alatt 350 lóval és 850 Nm csúcsnyomatékkal. A motor gyártását 2010-ben fejezték be, az utód V8-asa már magabiztosan hozta ezeket a számokat.
Mit sem törődve a takarékossággal az Audi igazán nagyban gondolkozott, amikor a Q7-esbe belepakolta a gigantikus, V12-es TDI-t, amivel csupán az volt a céljuk, hogy egy hatalmas SUV-t a sportkocsik dinamikájával ruházzanak fel. Igazán kerek számokat lőttek be az 5934 köbcentis motornak, hiszen a teljesítmény 500 lóerő, a maximális nyomatéka pedig masszív 1000 Nm. Álló helyzetből 100 km/órás sebességre 5,5 másodperc alatt gyorsul a Le Mans-i győztes versenygéppel rokonságban álló motorral, melyet egyébként Győrben szereltek össze.
Biztosak vagyunk benne, hogy akadnak még brutális dízelmotorok, amiket valamilyen csoda folytán személyautókba szereltek. Kommentben jöhetnek a további tippek!