Napi szinten találkozom olyan autósokkal, akik a csillagos ég alatt úgy nyomatják a ködlámpákat, mintha nem lenne holnap (van, aki nappal is, ha kell, ha nem), pedig a látási viszonyok nem indokolják. Sehol egy ködfoszlány vagy szakadó eső, havazásról nem is beszélve. Azt pontosan nem tudni, hogy milyen megfontolásból kattintják fel indokolatlanul ezeket a lámpákat, hiszen tiszta időben jobban nem fognak látni tőle, pláne hátra nem, és kicsit sem menő, ha kettő helyett négy darab izzó világít elöl. Nem, régen sem volt az.
Viszont arra tökéletes, hogy a szembejövőket patent módon elvakítsa, a hátulról érkezők pedig ne tudják eldönteni, hogy most fékezel vagy csak szimplán hülye vagy. Egyetlen esetben lehet elfogadható az első ködlámpák használta tiszta időben, ha mondjuk az egyik tompított kiégett, és még nem volt alkalmad kicserélni az izzót. De ez sem azt jelenti, hogy hetekig így kell autóznod.
Mit mond a KRESZ?
„Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.” – ez így nem sok minden, de szerencsére van egy jogszabály is a témára.
A 6/1990 KÖHÉM rendeletben konkrétan meg van fogalmazva a szabály: „Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. 5.14. Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.”
Az előzőek alapján a ködfényszóró köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhő képződése esetén, a hátsó ködlámpa pedig kizárólag köd esetén használható!
Sokan azzal sincsenek azonban tisztában, hogy amikor köd van, hogyan is kell kulturáltan használni a segédfényeket. Segítünk.
1.- Ha nincs előtted autó és a visszapillantóban sem látsz senkit, akkor itt az ideje felkapcsolni a ködlámpákat. A reflektort pedig felejtsd el, a túl erős fényt visszaveri a ködfátyol, és semmit nem fogsz látni. Tompított+ködlámpa a megfelelő kombináció, így lesz a legoptimálisabb a világítás.
2.- Ha látod, hogy megérkeznek mögéd, nyugodtan lekapcsolhatod a hátsó segédfényt, hiszen aki mögötted autózik, jó eséllyel használja, és így nem égeted ki a szemét, ha huzamosabb ideig mögötted halad. Szóval a lényeg, hogy a sorban mindig az utolsónak kell felkapcsolnia a hátsó ködlámpát.
3.- Ha utolérsz egy autót és úgy döntesz, hogy nem előzöd ki, vagy nem tudod kielőzni, akkor kapcsold le az első ködlámpákat, biztos lehetsz benne, hogy már észlelte az érkezésed, és mivel ő halad elöl, neki fel van kapcsolva a ködlámpa, ezért a szembejövők észreveszik, hogy jármű közeledik. Te is biztonságban vagy mögötte. Ha utolérted, és netán elfelejtené levenni a hátsó ködlámpát, egy reflektorvillantással jelezheted neki, hogy lekapcsolhatja, megjött a hátvéd.
Néhány tévhit a ködlámpáról
- Ha fizettem érte, akkor használni kell (Nem, nem kell, csak ha szükséges)
- Jobban látok, ha használom: igen, a kocsi előtt 10 méterrel, és a műszerfalon is szépen világít a visszajelző
- Tök jól néz ki, menő vagyok, ha felkapcsolom (Nem!)
- Komolyabb országúti jelenlétet ad (Egy csőrös Scania vadráccsal az elején és négy reflektorral a tetején, az igen, de ez nem)
Mikor ne használjuk?
- normál látási viszonyok között -tilos
- álló helyzetben -tilos
- dugóban, lassú haladáskor -inkább ne
- lakott területen belül, 50-es sebességhatárú utakon -inkább ne
Nem bonyolult, és ha mind betartjuk ezt a néhány szabályt, akkor sokkal boldogabbak leszünk, nem pengetjük egymás idegeit.