A gyerekcipőben járó autózás korát őskáosz uralta a szabályokat tekintve, az a pár, lovak nélkül csettegő szerkezet jól elvolt jelzőtáblák nélkül. Ám ezek a benzinfaló szörnyek lenyomták a konkurenciát, és elszaporodtak, 1915-re pedig Detroitban megjelent az első STOP feliratú tábla. Még fehér alapon, fekete betűkkel, de ekkor már a jelzőlámpák is feltűntek, és egyre nagyobb volt az igény egy átfogó reformra.
Miért lett nyolcszögű?
Az egész rendszer alapjait, és így a STOP tábla nyolcszögű alakját a Mississippi államban létrehozott, közlekedési hivatalnak köszönhetjük. 1923-ban adtak ki egy útmutatást a közlekedési táblákra vonatkozóan. Egyszerű rendszerrel álltak elő, minél több oldala van egy táblának, annál nagyobb veszélyt jelez.
Elképzelésük szerint a brutális vészhelyzethez így kör alakú tábla jár, a második szintre került a nyolcszögű oktogon, majd szép sorban a négyszögek, és háromszögek.
Az ajánlás később finomodott, változott az évek során, de az általuk javasolt STOP tábla megmaradt nyolcszögűnek, sőt egyre sikeresebben terjedt el, és idővel kisajátították számára ezt a kialakítást, ami logikus lépés, így egyértelműen tudjuk, akár másik irányból is, hogy az ott egy megállásra felszólító jelzés.
Nem minden STOP tábla volt piros
A már említett, első detroiti tábla sima fekete felirat volt fehér alapon, egy négyszögű táblán. Ez később nyolcszögű kivitelben sárga alapon feketére változott, és ez így is maradt egészen 1954-ig. Felmerül bennünk a kérdés, miért döntöttek a sárga mellett, amikor már a vasúti közlekedésben is a piros volt a megállás színe, és a jelzőlámpáknál is ezt alkalmazták. Az ok meglepően gyakorlati, egyszerűen nem volt az elvárásoknak megfelelő, környezeti hatásoknak ellenálló piros festék, ezt csak az ötvenes évekre produkálta a vegyipar, így született meg a piros alapon fehér feliratú modern tábla.
Nem minden STOP tábla nyolcszögű
Újabb példa arra, hogy minden, és annak az ellentetje is igaz lehet. Bár az amerikai közlekedési szabályozás a nyolcszög mellett döntött, még ma is használják a kör alakú STOP táblákat, sőt, Magyarországon is ilyen jelzések voltak még az 1960-as években, legalábbis egy Fortepan fotó erről tanúskodik.
Ez azért lehetséges, mert a globális táblaegyeztetési összeröffenésen (Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény, 1968) összeült a Föld országainak java, és végre eldöntötték, hogy melyik sokszög milyen színben, mit jelent. A STOP táblánál pedig három variációt engedtek meg, a jól ismert, Egyesült Államoktól átvett nyolcszögű mellett még lehet kör alakút is használni, ízlés szerint.
Viszont! Ugye az egyezmények jellemzője, hogy valaki mindig kimarad. Ebben az esetben például a japánok, akik csak azért is vörös háromszöggel jelölik a dolgot.