A gyerekcipőben járó autózás korát őskáosz uralta a szabályokat tekintve, az a pár, lovak nélkül csettegő szerkezet jól elvolt jelzőtáblák nélkül. Ám ezek a benzinfaló szörnyek lenyomták a konkurenciát, és elszaporodtak, 1915-re pedig Detroitban megjelent az első STOP feliratú tábla. Még fehér alapon, fekete betűkkel, de ekkor már a jelzőlámpák is feltűntek, és egyre nagyobb volt az igény egy átfogó reformra.

Miért lett nyolcszögű?

Az egész rendszer alapjait, és így a STOP tábla nyolcszögű alakját a Mississippi államban létrehozott, közlekedési hivatalnak köszönhetjük. 1923-ban adtak ki egy útmutatást a közlekedési táblákra vonatkozóan. Egyszerű rendszerrel álltak elő, minél több oldala van egy táblának, annál nagyobb veszélyt jelez.

Elképzelésük szerint a brutális vészhelyzethez így kör alakú tábla jár, a második szintre került a nyolcszögű oktogon, majd szép sorban a négyszögek, és háromszögek.

Az ajánlás később finomodott, változott az évek során, de az általuk javasolt STOP tábla megmaradt nyolcszögűnek, sőt egyre sikeresebben terjedt el, és idővel kisajátították számára ezt a kialakítást, ami logikus lépés, így egyértelműen tudjuk, akár másik irányból is, hogy az ott egy megállásra felszólító jelzés.

Furcsa, de tény, a STOP tábla lehet sárga és kerek, és így is teljesen szabályos 1

Sok országban az angol mellett helyi nyelven is szerepel a felirat

Nem minden STOP tábla volt piros

A már említett, első detroiti tábla sima fekete felirat volt fehér alapon, egy négyszögű táblán. Ez később nyolcszögű kivitelben sárga alapon feketére változott, és ez így is maradt egészen 1954-ig. Felmerül bennünk a kérdés, miért döntöttek a sárga mellett, amikor már a vasúti közlekedésben is a piros volt a megállás színe, és a jelzőlámpáknál is ezt alkalmazták. Az ok meglepően gyakorlati, egyszerűen nem volt az elvárásoknak megfelelő, környezeti hatásoknak ellenálló piros festék, ezt csak az ötvenes évekre produkálta a vegyipar, így született meg a piros alapon fehér feliratú modern tábla.

Furcsa, de tény, a STOP tábla lehet sárga és kerek, és így is teljesen szabályos 2

Az Egyesült Államokban kialakult táblaforma terjedt el globálisan, itt még sárgában, de később vörös alapon fehér felirattal. Ezt vette át rengeteg ország 1968-ban, mikor aláírták az 1968. évi bécsi közúti közlekedési egyezményt.

Nem minden STOP tábla nyolcszögű

Újabb példa arra, hogy minden, és annak az ellentetje is igaz lehet. Bár az amerikai közlekedési szabályozás a nyolcszög mellett döntött, még ma is használják a kör alakú STOP táblákat, sőt, Magyarországon is ilyen jelzések voltak még az 1960-as években, legalábbis egy Fortepan fotó erről tanúskodik.

Furcsa, de tény, a STOP tábla lehet sárga és kerek, és így is teljesen szabályos 3

kép: Fortepan/UVATERV

Ez azért lehetséges, mert a globális táblaegyeztetési összeröffenésen (Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény, 1968) összeült a Föld országainak java, és végre eldöntötték, hogy melyik sokszög milyen színben, mit jelent. A STOP táblánál pedig három variációt engedtek meg, a jól ismert, Egyesült Államoktól átvett nyolcszögű mellett még lehet kör alakút is használni, ízlés szerint.

Furcsa, de tény, a STOP tábla lehet sárga és kerek, és így is teljesen szabályos 4

Akár ilyen is lehetne. Vagy elég kilépni a bécsi egyezményből, és utána lehet saját pentadecagon STOP táblánk lilában.

Viszont! Ugye az egyezmények jellemzője, hogy valaki mindig kimarad. Ebben az esetben például a japánok, akik csak azért is vörös háromszöggel jelölik a dolgot.

Furcsa, de tény, a STOP tábla lehet sárga és kerek, és így is teljesen szabályos 5

STOP tábla Japánban, erre azért fel kell készülni