Az emberi természet lényege megtalálni a határt, ha csak körömheggyel is, de elérni a végtelent. Van, aki füstté akar riffelni egy Les Paul villanygitárt, van, aki szimplán csak a Holdra vágyik, mások meg becsavarnák, mint Beckham.
De akad az a mérnök fajta is, aki álmok nélkül születik. Agyukban csak valószínűség van, az is pontosan kiszámolva, és a természetesség, hogy ha építenek egy közel egy kilométeres felhőkarcolót, nekik az férfimunka. Az ismeretterjesztő csatornákat bámuló, lassan zombuló tömegnek meg valami természetfeletti erőkifejtés. De nem csak házból lehet veszett nagyot felhúzni, motorból is.
Azt el kell fogadnunk, hogy a dízelmozdonyok erőforrásai már elég combosak, azonban ahol kezd lehidalni az elme, az az óceánjáró tankerek gyomrában található. Neve pedig: Wartsila-Sulzer RTA96-C dízelmotor.
Körbeírhatnám jelzőkkel, jöhetne ide az elképesztő, lenyűgöző, megdöbbentő, páratlan, de ez esetben a számok bizonyulnak a legmegfelelőbb írói eszköznek. A 14 hengeres kivitel körülbelül 83 megawatt teljesítményű, súlya 2300 tonna, 27 méter hosszú, 13 méter magas. Egy-egy hengerének űrtartalma 1820 liter. Ha a 14 hengeres gép 1 óráig teljes teljesítménnyel jár, fogyasztása 6920 liter.
A teljesítménye 108 920 lóerő, mindez 102 percenkénti fordulatnál. De a nyomaték, na az mozdítja meg a hajót, 7 603 805 Nm – igen, hétmillió-hatszázezer. Mindezt egy kétütemű, turbófeltöltéses dízel produkálja, aminek meglepően jó a hatásfoka, közel 50%, ami kiemelkedő érték a belsőégésű motorok között.
Ez a motor nemcsak teljesítményében különbözik, ekkora méretekben a megvalósítás is eltér picit a megszokottól. A hajtókar nem csatlakozik közvetlenül a dugattyúhoz, egy „crosshead” nevezetű alkatrész megtöri az erő útját. Ez áll összeköttetésben a dugattyúból kiálló karral. Ezek a karok olajvezetékeket rejtenek magukban, a túlmelegedés megakadályozása végett.
A nagy, kétütemű hajódízeleket nehézolajjal hajtják. Ez az anyag szobahőmérsékleten nagyon sűrű, így ahhoz, hogy szivattyúzni lehessen, 45-50 Celsius-fokra kell felmelegíteni. A melegítéshez gázolajjal működő bojlereket használnak. A valóban erőműnek nevezhető motor a világ legnagyobb konténerhajójának, az Emma Maersknek segít 16 000 megtöltött konténert eljuttatni a célba.
Azért mókás dolog lehet ezen hengerfej-tömítést cserélni, nem?