Amíg az országot vezette, Ceausescu valamiért szalonképesnek számított a nemzetközi politikában. Richard Nixon, az Egyesült Államok akkori elnöke egy Buick Electrát, a MAN német kamioncég elnöki luxusbuszt ajándékozott Románia rettegett urának.
A nemzeti autóvállalat kimondottan számára készített különleges luxusmodellt, egy kék Dacia 2000-est, 2,2 literes, 115 lóerős motorral szerelve. Ez a példány ma Ovidiu Magureanu autógyűjtő tulajdonában van, aki természetesen nagy gonddal óvja a történelmi emléket.
Ezt meg kell említeni, mert innen nézve érdekes igazán az 1974-es Khodro Paykan története.
Az ajándék négykerekűt Reza Pahlavi, Irán később elűzött sahja küldte szimpátiája jeléül a „Kárpátok géniuszának”. A típus egy Chrysler-alapokra gyártott Hillman Hunter volt, amit az irániak saját elképzeléseik szerint alakítottak át az évek során, többek között Peugeot-ra cserélték az eredeti Rootes motort, és még pickup kivitelt is készítettek.
Esetünkben egy 2118 kilométert futott darabról van szó, amit többször árverésre bocsátottak. A 2000-es, első nekifutásra nem sikerült eladni, másodszorra 80 millió lejre (700 ezer forint) csökkentették kikiáltási árát. 2014-ben a bukaresti Artmark aukciósház 4000 euróért kínálta karácsonyi árverésén, és végül egész szép összegért, 37 000 euróért sikerült eladni egy Németországban letelepedett iráni házaspárnak.
Legalábbis erről szólnak a helyi híradások három évvel ezelőttről, de hogy az autó nem került Németországba, az biztos. Kétségkívül ez az autó áll elhagyva Bukarestben, ugyanezzel a rendszámmal, egyre rosszabb állapotban. Rejtélyes, hogy lehet az enyészeté egy autó, amiért négy éve még több mint 11 millió forintnyi eurót fizettek. Ha fizettek persze.