1974-ben jelent meg az első Volkswagen Golf, melyet a Bogár utódjának szántak, valódi népautónak szántak, de már sokkal modernebb formában. A választék folyamatosan növekedett, mára pedig rettentő szélessé hízott. Hosszú történelme során számtalan változata és prototípusa készült a Golfnak, ezért már szinte nem is meglepő, hogy a Pikes Peak amerikai hegyi felfutó versenyre is készítettek egy egészen bitang, kétmotoros változatot a német kompaktból 1987-ben.
Az új idők szelét jelzi, hogy a Volkswagen ismét indul a versenyen, de már elektromos versenyautóval vágnak neki a Pikes Peak-nek. Az esemény tiszteletére frissen felújították az 1987-es Volkswagen Golf-ot is, melyet hat hónap alatt fejlesztettek ki. A tesztek alatt Jochi Kleint megfutotta vele a negyedik legjobb időt, pedig ekkor még csak egy motort használtak. Ennek ellenére az igazi siker elmaradt, mert a Golf nem sokkal a célvonal előtt összetört.
Csupán 1020 kilogrammot nyom a Pikes Peak-re felkészített Volkswagen Golf, aminek karosszériáját alaposan átalakították az átrendezett hajtáslánc miatt. Mindkét motor a Golf II GTI 16V-ből származó 1,8 literes, négyhengeres blokk, de feldobtak rájuk két KKK turbófeltöltőt. Az összteljesítmény 652 lóerő lett, a felújítás után azonban nem hegyezték ki ennyire a gépet, megelégedtek az 500 lovas eredménnyel is. Az autót Hewland sebváltóval szerelték és használható első, hátsó és összkerék-hajtású módban is.
1986-ban készült először összkerekes Volkswagen Golf, ez volt a Syncro, aztán három évvel később megjelent a homologizációs céllal készült Rallye, valamint készült a Golfból Country néven emelt hasmagasságú, terepjárós kiegészítőkkel gazdagon ellátott példány is.