Félidőnél jár a Le Mans-i 24 órás verseny és nekem változatlanul a hentes dekoros Porsche 911 RSR a kedvenc versenyautóm. Az egész még tavaly kezdődött, amikor a hatórás WEC futamra készültünk a Nürburgringre. Mielőtt beköltöztünk volna a hibrid Panamerába, kétszer jártuk körbe a múzeumot és a rengeteg ikonikus autó között ott lapult a 917/20-as, mely nem a hagyományos értelemben lett sikeres.
1971-ben Le Mans-ban álltak rajthoz az aerodinamikailag indokoltan pufók vonalvezetésű autóval, aminek pilótája, Willi Kauhsen a poszt írásakor éppen mellettem követi az eseményeket. Ahogyan a legenda is tartja, a 917/20-as eredetileg fehér színű volt, aztán mikor egyre többen fordultak meg az autó körül, egyre többen – leginkább más csapatok – kezdték disznónak csúfolni a gömbölyded autót. 24 órával a verseny előtt a porschésok kitalálták, hogy beleállnak és egész este rózsaszín festékkel pingálták az autót, majd ráfestették a hentesboltban függő képekről a mintát.
Willi elmondása szerint egy este leforgása alatt készen is voltak a tervezéssel és a kivitelezéssel is, ő már csak másnap látta meg az autót, amit este még fehéren hagyott maga mögött. Hogy mit szólt hozzá? Nem igazán törődött vele, akkor már inkább a versenyre koncentrált.
Le Mans azonban már akkor sem adta könnyen magát, a Pink Pig névre keresztelt kísérleti státuszú Porsche ugyan a hetedik helyre kvalifikálta magát, de az este folyamán az autó fékhiba miatt összetört. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a 917K-nál jobban fogyasztotta a fékeket, de azzal egy csereperiódust határoztak meg neki.
Bár nem váltotta meg Le Mans-t, a közönség imádta a vágni való malacnak öltöztetett Porsche versenyautót és a pálya körüli fotósok filmje is ezzel volt tele. Kétség kívül a legszerethetőbb és legnépszerűbb autó volt az akkori mezőnyben. Éppen ezért 47 év után a Porsche márka 70. születésnapja alkalmából leporolták a dekort és feldobták a már középmotoros, de még mindig szívó, hathengeres boxerrel szerelt 911 RSR-re.
Annyira működik a recept, hogy az Pink Pig mintázatú modellautók és pólók két nap alatt elfogytak. Pedig első körben nagyjából kétezer darabot táraztak be az 1:43-as méretarányú Spark modellből. Modellbolond eszem viszonylag hamar kapcsolt és Le Mans-ba érkezve az első dolgom volt beszerezni a tenyérnyi Pink Pig-et és párját, a Rothmans festésű 911 RSR-t.
Régimódi
Nagyon érzik a retrót a Porsche egyik bokszában, a Rothmans-os autó és a Pink Pig különleges helyet érdemelt, ezért az egész garázst bontott tégla mintázatú panelek borítják, a szerszámos szekrényeket fa hatásúra matricázták. Minden passzol a klasszikus műhely hangulathoz, a falon függő képektől egészen a kopottas feliratokig.
Változatlan a paddockban felállított kiszolgálóhelyiségek elhelyezkedése. Leghátul találhatóak a pihenőszobák és az irodák, itt dolgoznak az időjárást folyamatosan nyomon követő emberek is. Az LMP1-es pilótákkal ellentétben a versenyzők nem itt, hanem távolabb alszanak. A háttérben dolgozókkal beszélgetve kiderült, hogy nagy buli ugyan a csúcskategória, de sokkal kellemesebb a GTE Pro, nyugodtabban és felszabadultabban megy a munka és a sűrű mezőny miatt még a futam is izgalmasabb.
Közeledve a bokszokhoz különböző szobák váltják egymást, az elsőben karosszériaelemeket takarítanak vagy matricáznak fel, a következőben a tartalékokat tárolják. Autónként két szett áll rendelkezésre és még a privát csapatokat is kiszolgálják. Ha valami nem lenne kéznél, akkor Weissach-ból egész hamar megérkezik az alkatrész az 510 lovas géphez.
Kicsit előrébb tárolják a rengeteg gumit, melyek magnézium felnikre szerelve, pontosan rendszerezve várják, hogy bekerüljenek az óriási mikróba, ahol előmelegítik őket. A kettő között pedig olyan bonyolultabb homikat szerelnek, mint a váltó.
92-es rajtszámmal indul a disznó 911 RSR, aminek három fiatal pilótáját Bacon Brothers-nek hívják és közülük ketten bevállalták a rózsaszín sisakot is. Ha látogatást tesz a Pink Pig a bokszutcában, akkor nem „pitstop”, hanem „pigstop” felirattal posztolják ki. A gridwalk alatt pedig egy plüss malac figyelt az autó tetején. Eléggé élik ezt a disznóságot!
Michael Christensen, Kevin Estre és Laurens Vanthoor váltják egymást a GTE Pro kategóriás gépben, mely 3:47,097-es idővel a harminckettedik helyre kvalifikálta magát közvetlenül a Rothmans festésű 911 RSR mögött. Féltávnál azonban megfordult az állás, a GTE Pro kategóriát már a Pink Pig vezeti a francia Kevin Estrével a kormány mögött. De bármi is történjen, ez az autó már megnyert valamit: a közönséget!