A héten bemutatkozott az utóbbi idők legőrültebb  autója: egy V8-as sportkupé 436 lóerős motorjával szerelt, 3,5 méteres, 3+1 személyes városi luxustörpe. Az Aston Martin Cygnet V8 apropóján pillantsunk vissza a múltba, és elevenítsünk fel öt értelmetlenül lelkesítő pillanatot az autóipar történetéből.

Dodge RAM SRT-10

Amikor a motormérnökök átveszik a hatalmat 1

A világ mindmáig legőrültebb pickupja elvi szinten már 1996-ban készen volt, de végül nyolc évet kellett várni a sorozatgyártású verzióra. A Dodge RAM SRT-10 a Viper 8.3 literesre hizlalt V10-es motorját kapta meg. A blokkot megerősített vázba szerelték be, a futóművet leültették, a fékek versenykomponensekkel javították fel. A feljavított aerodinamikájú modell 2004-ben a világ leggyorsabb sorozatgyártású pickupjaként (248,8 km/h) Guinness-rekorderré vált. Három év alatt csaknem tízezer darab készült az akár ötszemélyes kivitelben is megvásárolható haszonjárműből.

Nissan Juke R

Amikor a motormérnökök átveszik a hatalmat 25

A Juke R, majd utódja, a Juke R 2.0 a példa arra, hogy olykor egy elferdült marketinges ötletből is születhet valami csodálatos. Az 545, később 600 lóerős vadállat a GT-R rövidített tengelytávú padlólemezére épült, de nemcsak a futómű, hanem a motor és a hajtás, sőt, még a műszerek is a legendás sportkupéból származtak. Eredetileg egy példányt építettek volna, de akkora volt az érdeklődés a versenyüléses, bukókeretes autó iránt, hogy a gyár végül megépített néhány példányt. Az árról mélyen hallgattak, állítólag 9 számjegyű összegért keltek el a szörnyek…

Renault Espace F1 Concept

Amikor a motormérnökök átveszik a hatalmat 49

Minden idők legemlékezetesebb gyári hekkelése az Espace F1, amely a buszlimuzin 10. születésnapjára készült. A gyári vázat karbon kompozit idomokkal erősítették meg, a futómű F1-es alapokból építkezett, a motor pedig egyenesen a Forma-1-ből érkezett: az 1993-as Williams-Renault versenyautó 3.5 V10-es blokkját 700-ról 800 lóerőre húzták fel, hogy elbírjon a négy utas extra tömegével, a megnövekedett légellenállással. A középmotor a hátsó kerekeket hajtotta, az autó 6,9 másodperc alatt érte el a 200 km/h-s sebességet, és 600 méteren futotta a 0-270-0 kört.

Lexus TS650

Amikor a motormérnökök átveszik a hatalmat 73

Miért nem készült sportverzió a Lexus LS-ből? Dehogynem készült! A Toyota Motorsport GmbH munkatársai 2013-ban szabadidejükben IS-F sportlimuzin 5.0 V8-as motorját beépítette egy szénszálas elemekkel könnyített, aerodinamikai idomokkal körbedekorált LS orrába. Nem alapkivitelben persze: kicserélték minden belső szervét, és dupla turbót kötöttek elé. 650 lóerő lett a jutalmuk. A fékek és a lengéscsillapítók a Lexus LFA-ból jöttek. A TS650 a nardói oválpályán 320 km/h feletti sebességet ért el, és ezzel a valaha épített leggyorsabb Lexusnak számít. A csúcs-LS nem csak gyors, de pontosan és élvezetesen is vezethető volt, és állítólag pazarul driftelt. A TS650 egyetlen példánya ma a TMG kölni múzeumában látható

Toyota iQ GRMN Supercharger

Amikor a motormérnökök átveszik a hatalmat 97

Oké, nem V8-as, mint tegnap bemutatott féltestvére, de a maga nemében teljesen értelmetlen, ezért cikkünkbe illő a Gazoo Racing által megbütykölt Toyota iQ. Kompresszort szereltek az 1.33 literes benzinmotorra, ami 30% teljesítménytöbbletet eredményezett. Mivel az autó kevesebb mint egy tonnát nyomott, ez a 122 lóerőt is rendkívüli menetdinamikával ruházta fel a modellt; ehhez méretezték a felfüggesztést és a fékeket is. A Toyota iQ GRMN Superchargerből száz darabot építettek, egyenként kilencmillió forintnak megfelelő jenért. Az összes azonnal elkelt.