A motorindítást rögzítő videóknak hatalmas a nézettsége a Youtube-on, nem véletlenül. Egyszerűen imádjuk, ahogy a nagy, hangos, erős gépek életre kelnek, zajjal és füsttel. Minél nagyobb, minél nyersebb, annál testközelibb az erő, amit az égéstérben terjedő lángfront termel.

Ez az időrabló fekete lyuk könnyen elnyel, de így a laza augusztus elején  talán ennyit megengedhetünk magunknak. Főleg, ha rálelünk a Bristol-Hercules csillagmotorokra. Ezek a kétsoros, 14 hengeres szörnyek rengeteg repülőt emeltek magasba a II. világháborúban, összesen 57 400 darab készült, a legerősebb verziók 2000 lóerő körül teljesítettek.

A motor ráadásul igazi, Gajdán Miklós-féle videóba illő műszaki csemege, hiszen a vezérlést nem a mára megszokott vezérműtengellyel, szelepekkel oldották meg. Egyfajta résvezérléssel (sleeve valve) működik a Hercules, a dugattyúk körül külön, a megfelelő helyeken áttört hengerek mozognak fel-alá, de leírni nehezebb, mint mutatni, ez az animáció közelebb visz a megfejtéshez.

Ezt meg kell emészteni, inkább hallgassuk a motort meg újra, akció közben.