A Facebook megadta az embereknek azt az érzést, hogy minden vélemény számít. Jönnek a lájkok, jönnek az egyre meredekebb magvas vélemények, és az észosztásnak sosincs vége. Ezalól a téli autózás sem kivétel, ezért most ízekre szedjük a téma egyik legnépszerűbb bejegyzését.
BEZZEG RÉGEN!
Univerzális álláspont, gyakran alkalmazzák a mai fiatalokkal szemben, akik csak telefont nyomkodnak, nem isznak kék kútból lábbal vizet nyomva, és nem fociznak zokniba tömött porcicákkal. A téli autózásra is laza mozdulattal húzzák rá sokan, ez a kép már kismillió megosztásnál tart, és garantáltan előkerül majd jövő télen is.
A hozzászólások között természetesen mind hasonlóan emlékeznek: „Ahogy emlékezem annak idején Tarbanttal közlekedtünk, diagonál gumival szerelve. Télen állítom, a legjobb közlekedési eszköz volt az akkori korszerűbb autókhoz képest is. Szinte minden útviszony mellett elment. Szóval én szerettem.”
Régen nem várták a csodát, ma már áll a világ három centi miatt: „Én harmincnyolc évet végig autóztam ,olyan gumival amivel eladták az autót a Merkurnál és volt olyan tél is ,hogy 70 cm es volt a hó elö vettem a lapátot és magam kiástam magam a hó alól ,nem voltunk meg lepödve ha leesett a hó tudtuk ,hogy tél van és nem vártuk a csodát hanem mentünk tovább.”
MERT NEM TUDTOK VEZETNI, AZÉ! „Talán akkor megtanultak vezetni. Nem mindenféle jattolásokkal szereztek jogosítványt. És elfelejtették megtanulni akár mennyi pénzed van és kitünő autód a FIZIKAI TÖRVÉNYEKET nem lehet megvenni!!”
Ki a hibás, talán a gumigyárosok rontják a világot? „Akkor meg autogumikat gyártottak, ma meg annak csúfolt műanyag ízeket, teli, nyári változatban. Akkor azok a köpenyek valahogyan nem csúsztak ennyire.”
Van értelme cáfolni?
A régi vicc értelmében ennyi légy nem tévedhet, ha több ezer megosztás van egy posztnál, azt a nagy többség magáénak érzi, és innen már nem is fontos, mennyi köze van a tényekhez.
De azért megjegyeznénk pár dolgot.
1. A diagonal kora 25 éve már rég leáldozott
A radiál abroncs szabadalmát Arthur W. Savage jelentette be még 1915-ben, a század közepén a Michelin fejlesztette tovább, a hetvenes évekre pedig világszerte elterjedt volt az alkalmazásuk, a hazai Taurus-gyár az 1980-as évek elején már mezőgazdasági gépekre is gyártott radiál szerkezetű abroncsokat. Tehát az a nosztalgikus emlék, hogy 25 éve a legtöbb autó diagonál gumival lett volna szerelve, téves, a 2105-ös kocka Ladák már a gyárból radiál abroncsokkal jöttek ki.
2. Hóeke, sózógép akkor is volt
Már 1980-ban sózták az utakat. Bizony, bizony nem hőskor volt, ahol néha jött egy IFA, a hótakarítás ugyanúgy zajlott nagyjából, mint napjainkban.
Télen így takarítottak – Népújság, 1980. november (31. évfolyam, 256-280. szám)
Megkezdte munkáját, a rendszeres tájékoztatást a KPM megyei ÜTINFORM- szolgálata is. Heves megye autósai az elkövetkezendő időben a 13-067-es telefonszámon érdeklődhetnek majd szűkebb hazájuk útviszonyai felől. A KPM egyébként a tél okozta „akadályok” elhárítására „ugrásra készen áll”. A hóekékből és sózógépekből egyelőre természetesen még csak néhány dolgozik, ezek is a Mátra, a Bükk kanyargóit járják, s ahol kell, sóznak, tisztítanak. Megyénkben húsz ilyen erőgép várja a „bevetést”. Az utakon egyelőre még nem sok munka akad, ám a köd. a nyálkás hótakaró, s az éjjel megfagyott hóolvadék arra figyelmezteti mind a hivatásos, mind a magán személygépkocsi-vezetőket. hogy körültekintőbben vezessenek.
3. A hírek nem erről szóltak… lásd előző pont
4. Elakadnak, árokba esnek
Régen is elakadtak, árokba estek az autósok, csak az autóállomány száma változott némileg az elmúlt 25 évben. 2017 végén 3 471 997 autó rendelkezett magyar forgalmival, 1989-ben ez a szám még csak 2 163 025 darab volt, csupán 1 308 972 autónyi a különbség. Lazán kapcsolódik a témához, de a régen minden jobb volt vezérfonal mellé ideillik a tény, miszerint a halálos balesetek száma 2432-ről 625-re csökkent 1990 óta. Valamit csak tudnak ezek a high-tech autók.
5. A média pánikot kelt
Ha a média nem tájékoztat az utak állapotáról, a várható időjárásról, akkor azok az autósok esnek pánikba, akik beállnak az M0-n kialakult gigantikus dugóba, amit elkerülhettek volna, ha hallják a rádióban, hogy hol a baj. Természetesen ilyen tájékoztatás régen is volt, a rádió, a tévé ugyanúgy ontotta a „rémhíreket”.