Valaki nagyon súlyos tudatállapotban lehetett, amikor kipattant a fejéből az isteni szikra, hogy megépíti ezt a Ladát. Mondjuk ha csak az volt a cél, hogy feltűnő legyen és ne akadjon fel a fekvőrendőrökön, akkor száz százalékosan sikerült a terv.
Az évszám 1984, ekkor jelent meg az első Lada Samara a piacon. Teljesen új konstrukció volt, össze sem lehet hasonlítani az AvtoVAZ korábbi modelljeivel. A kocsit sokáig csak a külföldi piacokon árulták “Samara” néven, az orosz kereskedésekben kizárólag “Szputnyikként” szerepelt 1991-ig.
A Samarával a Lada a klasszikus Fiat 124-re épülő széria sikerére kívánt építeni, és egy olyan autót létrehozni, mely robusztus felépítésű, olcsón fenntartható és modern hatást kelt. Háromféle benzinmotorral szerelték: 1,1 literes, 1,3 literes és 1,5 literes változatban volt elérhető.