Elon Musk pont a napokban jelentette be, hogy a Tesla erőteljes lépést tett a teljes önvezetés felé, az eddig használt Nvidia hardvert kukába dobták, és saját fejlesztésű rendszert építenek az autókba, amely huszonegyszer nagyobb számítási kapacitással bír.
Ezzel a cégvezér bejelentése alapján valamikor pár éven belül elérhető lesz az ötös szintű önvezetés, vagyis a teljes autonóm haladás, emberi beavatkozás nélkül. Tény, hogy sok gyártó fejleszt ezerrel ezen a téren, de nem véletlenül óckodtak eddig az olyan kétértelmű elnevezésektől, mint a Tesla-féle Autopilot.
Ez a funkció működött a videón balesetező Tesla Model X-ben is, és hiába használja több vakmerő tulajdonos is egyfajta robotpilótaként a funkciót, ez a rendszer még mindig csak kettes szintű autonómiát biztosít, vagyis ugyanott áll, mint a Mercedes-BMW-Audi-Volvo hasonló fejlesztése, amit általában „vezetéssegítő rendszernek” hívnak szerényen a gyártók.
Szerényen, vagy józanul inkább, mert egy ilyen vezetéssegítő nem tud mást, mint követni az utak felfestéseit, akadály előtt fékezni, azt kikerülni, követni az előtte haladót, esetleg sávot váltani. De a hegyi út S-kanyarja már nem épp ideális terep, egy buta vonalkövető algoritmus, és a felkészületlen sofőr kettőse könnyen veszélyhelyzetet okozhat.
Ilyenkor általában van elég idő reagálni, de az aktuális esetnél nem sikerült sem a szoftvernek, sem az embernek megakadályozni a bajt.
Nincs feljebb az ötösnél
5-ös szinten kormányra, pedálokra sincs szükség, ez a robottaxik és a teljes automatizáltság világa lesz és 2030-2050-re valósulhat meg, a becslések nagyon szórnak. Gill Pratt, a Toyota önjáró technológiákért felelős vezetője, a téma egyik legnagyobb élő szakértője 2018-ban még így nyilatkozott: „Aki szerint azért van szükség önjáró autókra, mert úgy biztonságosabb lesz a közlekedés, téved” – szerinte a teljes mértékben önvezető gépkocsi (5. szintű autonómia) műszakilag megoldható, ám aki azt állítja, közel jár a megvalósításához, az nincs tisztában a fogalom jelentésével.
Elon Musk szerint a jelenleg folyó fejlesztéseik alapján már 2020-ban elérhetik az 5-ös szintet, de ’21-re már mindenképp, de ő ezt már 2017-re is megígérte cserkész becsszóra.