Talán még soha nem kapott ekkora figyelmet a hazai Clark Ádám úszódaru, mint az utóbbi napokban, amikor is a 200 tonna teherbírású daruval emelték ki az elsüllyedt Hableány turistahajót a Duna budapesti szakaszán.

A Clark Ádám névre keresztelt monstrum főképp hidak építésénél használatos önjáró úszódaru, melyet 1980-ban épített a Magyar Hajó- és Darugyár Angyalföldi Gyáregysége. Az úszódarut eredetileg a budapesti Árpád híd építéséhez tervezték.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 1

Teherbírása 200 tonna, ezzel Európa egyik legnagyobb úszódaruja.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 2

Az úszódarut két darab, egyenként 520 lóerős dízelmotor hajtja, üzemanyagtartálya 60 ezer literes, ami 200 munkaórára elegendő. A két Scania DS 14 motort gumibakokra szerelték, emiatt mondhatni elég halkan üzemelnek.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 3

A két motorhoz két külön kormány tartozik, de a második kormányra általában csak a megállásnál, illetve zátonyon való fennakadásnál van szükség. A Clark Ádám végsebessége 16–17 km/óra.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 4

Az emeléshez szükséges ellensúlyt a hajótest végén lévő ballaszttartályok megtöltésével lehet szabályozni. A széleken két 60 köbméteres, középen egy 80 köbméteres víztartály található.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 5

Az eredetileg 100 tonnásra tervezett úszódarut az 1980-as években átépítették 120 tonna teherbírásra, majd ezt 1997-ben 150 tonna emelték, aztán szűk tíz év után, 2006-ban 200 tonna teherbírásúra építették át.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 6

A hajó közel 100 millió forintos költségből épült meg és 1980 október 21-én bocsátották vízre.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 7

A Clark Ádám daru az Árpád híd építéséhez tervezett modell második példánya, ugyanis az első, még nem befejezett példányát,1980 februárjában eladták Szíriának.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 8

Az Árpád híd bővítését követően számos magyarországi és külföldi híd építésénél használták, többek között a Pentele hídnál (Kisapostag és Dunavecse között) és a Megyeri hídnál is.

10 érdekes tény, amit jó tudni a Clark Ádám úszódaruról 9

1982-ben, az Árpád híd építése közben a Dunába esett egy teherautó és ennek a kiemeléshez is a Clark Ádámot használták. 1998-ban pedig egy ukrán pakura szállító uszály kiemelésénél is főszerepet vállalt az Újpesti-öbölben.

A Hableány dunai balesetéről itt olvashatsz részletesebben.