Itthon abszolút holttérben van a Škoda Favorit, mindenki a klasszikus Ladákra gerjed, még a farmotoros, 105-120-as széria árazása sem kezdett őrült vágtába. Egyszerűen nem gerjedt rá a magyar autórajongói közeg, így a csehek első orrmotoros próbálkozása állapottól függetlenül fillérekért hazavihető itthon.
Hiába van benne alig pár tízezer kilométer, hiába makulátlan az állapota, jó esetben is csak pár százezer forintot érhet egy Favorit. Egyszerűen hiányzik a nosztalgiafaktor, a kilencvenes évek elején nálunk a nyugati típusok beözönlésével, a Suzuki Swift megjelenésével nem lehetett népautó a csehek típusa.
A Škoda feltámadásának első lépése
A Škoda Favorit alapozta meg azt a márkát, amit ma ismerünk, és ami jelenleg a Volkswagen-csoport egyik stabil tartóoszlopa. A döglődő szocializmus utolsó évtizedében, hosszú, küzdelmes fejlesztés árán született meg a Bertone stúdió által rajzolt típus. 1982-ben a Škoda akkori tulajdonosa, a Csehszlovák Kommunista Párt felkérte a Bertonét egy új, elsőkerék-meghajtású autó megtervezésére. A tervezés csak 1983-ban kezdődött el, a csehszlovák kormány illetékesei és Nuccio Bertone dizájner közti viták miatt a kocsit végül csak 1987 nyarán mutatták be a nagyközönségnek.
Ennek ellenére sikeres lett a cseh kisautó, aminek frissítése már a Volkswagen segítségével történt, a karburátoros motor központi injektort kapott, így csökkent a teljesítmény 68-ról 54 lóerőre, de javult a fogyasztás, a beltér műanyagait is lecserélték, a logó a hűtőrács széléről középre került. Összesen 783 167 darab Favoritot gyártottak.
Náluk viszont más a helyzet, ezt felesleges is magyarázni, nemzeti ügy a Škoda, és a Favorit mint a Volkswagen-felvásárlás előtti utolsó típus, különösen felértékelődött az évek során. Pont ezért a ráncfelvarrás előtti, még tisztán cseh technikát tartalmazó autók ára emelkedett igazán, néha olyan magasságba, hogy elkerekedett szemmel nézzük a számokat.
Egy veteránokra szakosodott cseh oldalon ez a tipikus bordó színű Škoda, a szokásos 1,3 literes motorral, tökéletesen gyári, napszítta műanyagokkal a beltérben, 79 ezer kilométeres futással 69 ezer cseh korona, vagyis 860 ezer forint!
Ez csak a bemelegítés volt, mert a következő, tényleg gyári szintet hozó, 1990-es, szinte csak bejáratott példány már 250 ezer koronáért kelletti magát. Ez az ár még kis alkuval is 3 millió forint (igen, 3 000 000 Ft). Nyilván egy ritka Sportline kivitelről van szó, a csehek nosztalgiája pedig valahol érthető, az ország gazdasági helyzete alapvetően más, de a Favorit áremelkedése máshol is tetten érhető.
Az Autoscout oldalán alig akad Favorit, de amit találtunk, az rögtön 850 ezer forintos áron eladó. Ez a fehér gép 40 000 kilométert futott, Vedette-csomagos, ami a jó ég tudja, mit fed, mert rádió például nincs benne.