Nem csodáljuk, hogy a XX. század elején élt egyszerű ember pokoli masinának tartotta az automobilt. Főleg, ha egy olyan tűzköpő, őrülten üvöltő masinát látott, mint ez. A Torinói Szörnyeteg:
A FIAT S76 28,5 literes motorjában (28 500 köbcenti!!) mindössze négy henger dolgozott, és termelt bődületes, szinte földöntúli 300 lóerőt. Hogy még félelmetesebb legyen a dolog, ez a teljesítmény láncon keresztül jutott el a hátsó tengelyig! A virsligumikról, biztonsági felszerelések teljes hiányáról pedig jobb nem is beszélni.
Két ilyen járgányt építettek az olaszok, azzal a céllal, hogy elhódítsák a világ leggyorsabb autójának megtisztelő címét. Pietro Bordino volt a vakmerő pilóta, aki 1911-ben Saltburn Sandsnél 187 km/órával megdöntötte az egymérföldes rekordot, a belgiumi Ostenedében pedig egy kilométeres távon 217 km/órás sebességet ért el a kocsival. A rekordot azonban törölték, mert a futamot nem tudták időben megismételni az ellenkező irányban.
Innen kalandos utat járt be a két autó (az egyiket szétszerelték, a másik egy orosz arisztokrata birtokába került, majd onnan Ausztráliába), végül 2003-ban Duncan Pittaway szerezte meg a világjáró FIAT S76-ost, felkutatta hozzá az eredeti motort, és hosszú évek megfeszített munkájával végre sikerült életet lehelnie a torinói bestiába.
Nemrég újra beindították a Torinói Szörnyet:
Egy ilyen öreg matuzsálemnek múzeumban a helye? Szerencsére nem, mert igazi szelleme csak működés közben mutatkozik meg, és pokoli mázli, hogy a tulajdonosok is így gondolják. Ezért ott volt idén Goodwoodban a Festival of Speed rendezvényén, és magához mérten igazi versenytempóban hajtották az öreg tűzköpőt. Zseniális látvány!