Szokásos, kontextusból kiragadott videó pörög ezerrel a Facebook-oldalakon, amihez mindenki hozzákanyarítja a saját magyarázatát. Biztos a figyelmetlen kamionosokról szól, arról, hogy miért ne álljunk a kamionok sorába a dugóban, és még sorolhatnánk.
Pedig a videó pont egy olyan kutatáshoz tartozik, ami a tehergépjárművek fejlődését vizsgálta, és bizonyította, hogy ma már sokkal biztonságosabbak a kamionok, mint húsz évvel ezelőtt. A Dekra szakemberei a tesztek során a kamionok fékútját vizsgálták.
Egy 1990-es években használt típust hasonlítottak össze egy friss konstrukcióval, mindkét vontató ugyanúgy 38,5 tonnával, 80 km/órás tempóval kezdett vészfékezésbe. A modern konstrukció 41 méter alatt állt meg erről a sebességről, az 1997-es gyártású darab viszont 57 métert tett meg a fékezés során.
Ez bizony 16 méter, 16 halálos méter, ha egy autó pont az útjába kerül. Mert a hosszabb fékút mellett igazán a maradék sebesség világít rá, mekkora veszély rejlik a gyengébb fékekben, és miért ment életeket a mérnöki fejlesztés. Ez a maradék sebesség 43 km/óra, és ez pont elég ahhoz, hogy két kamion között egy átlagos személyautó gyakorlatilag halálos csapdává váljon.
Itt jön képbe a fenti videó, amit már rengetegen megosztottak, de talán nem is tudják, miért. Szó sincs gyilkos kamionokról, pont ellenkezőleg, az egyre biztonságosabb technikai megoldásokat demonstrálja a felvétel, ráadásul tartozik hozzá még egy videó, ami lehet, hogy unalmasabb, lehet, hogy kevésbé sokkoló, de ebben van ott a lényeg.