A jövőben úgy fogjuk várni a szoftverfrissítést az autónkhoz, mint napjainkban az okostelefonokhoz. A Tesla-tulajdonosok már ebben a jövőben élnek, nemrég érkezett meg a V10-es verzió, ami nem azt jelenti, hogy immár tízhengeres motorral is rendelhető a Model 3, hanem egy új vezérlőszoftvert, ami több új funkciót is aktivál a hardveresen már meglévő lehetőségekre alapozva.
Ezek közül a legfontosabb a Smart Summon, ami egyfajta távirányítású üzemmód. Ezt aktiválva az üres autó értünk jön, akárcsak K.I.T.T Michael Knightért a Knight Rider sorozatban (csak azoknak működik, akik kifizették a Full Self Driving opció ötezer dolláros felárát.)
Tömören tehát, ha az autó érzékeli a mobilunkat, illetve az arra telepített applikációt, akkor ezzel navigálhatjuk a kocsit, akár hozzánk, akár egy tetszőleges pontra a térképen. Eközben az autó folyamatosan szöveges üzenetekben tájékoztat az állapotáról, és a radar által érzékelt akadályokat is megjeleníti.
Zseniális, minden gyártót felülmúló technika ez? Nos, nem egészen. Az Audi már 2018-ban mutatott olyan prototípust, ami helyet keres magának a nagy parkolóházakban, teljesen egyedül. Az évek óta kapható BMW 5-ös széria kulccsal irányítva képes kiállni magától a parkolóhelyéről.
Miért nem vállalták be az akadályokat kerülgető, magától kanyargó verziót? Hát a koccanások, esetleges balesetek, perek miatt. A Teslánál szokás szerint felülírja ezt az újdonságfaktor, számukra elég volt egy közlemény, miszerint a „A Smart Summon alkalmazása esetén is a tulajdonos felel az autójáért, és felügyelnie kell a mozgását, környezetét látótávolságból, mert lehetséges, hogy nem vesz észre minden akadályt. Legyenek óvatosak főleg mozgó gyalogosok, kerékpárosok és autósok környékén”.
Magyarul mindenhol, még az egy helyben álló garázsokkal is baj lehet. Ebben a Twitter-üzenetben a szomorú tulajdonos azt közli, hogy csak az autóbeállón gyakorolt a Model 3-assal, ami lekoccolta a falat.
Be forewarned @Tesla @elonmusk Enhanced summon isn’t safe or production ready. Tried in my empty drive way. Car went forward and ran into the side of garage. Love the car but saddened. #Tesla #TeslaModel3 pic.twitter.com/tRZ88DmXAW
— AB (@abgoswami) September 28, 2019
Aki ebben gondolkodik, vágjon szélesebb ajtót a garázsra.
$TSLA advance summon, it’s a joke. Forget the clearance, workmanship is still garbage. You’d think they would have figured it out by now. #TeslaSummonIssues $TSLAQ #TeslaModel3 pic.twitter.com/u9n9LuBrHe
— Kawasook2 (@Kawasook2) September 28, 2019
Fű vagy út? A kamerák képe nem mindig egyértelmű…
BEST ONE YET: Tesla Smart Summon still cannot tell the difference between road and grass. That certainly seems problematic even in beta, eh @elonmusk? @TheJusticeDept@FTC @FBI #Enhanced #Advanced #teslasummonissues $TSLA $TSLAQ pic.twitter.com/W2Lf4nwnyv
— KillingMyCareer (@MelaynaLokosky) September 30, 2019
Azt hozzá kell tenni, hogy az esetek többségében az elvárásoknak megfelelően működik a rendszer, és üdvös, hogy egy gyártó bátran diktálja a fejlődés ütemét, de az önvezetés terén azért lesznek még komoly buktatók. Már most, a megtörtént koccanásoknál is erős kérdés, hogy kié a felelősség. A Tesláé? Az autósé, aki figyelmetlenül tolatott? A mobiltelefon fagyott le? Sok kérdés felmerül, ami még érdekesebb lesz, ha ez a technika valóban kikerül a közutakra.
So, @elonmusk – My first test of Smart Summon didn’t go so well. @Tesla #Tesla #Model3 pic.twitter.com/yC1oBWdq1I
— Roddie Hasan – راضي (@eiddor) September 28, 2019