1961. augusztus 13-án kezdésnek szögesdróttal választották el Berlin keleti és nyugati felét, majd ezt váltotta fel a betonból épült fal, melynek nyomán védelmi zónákat alakítottak ki. Innentől kezdve a megosztott Berlinben kihívást jelentett a közlekedés, de még az áramellátásban és a szemétszállításban is akadtak súlyos gondok. Majdnem három évtizeden át állt a fal, melyet folyamatosan fejlesztettek, így a szökés szinte lehetetlen feladatnak bizonyult. Aki azonban mégis megkísérelte, arra a halál várt.

Fegyverrel és erőszakkal azonban nem lehet korlátozni az emberi kreativitást és erre a BMW Isetta története a legjobb példa. A BMW kisfilmben dolgozta fel az autó történetét, mely adott annyi lökést, hogy végül a módszer segítségével kilenc embert sikerült átszöktetni Nyugat-Berlinbe. Három percbe elképesztő mennyiségű történelmet préseltek bele. A készítők ráadásul minden jelenetet Budapesten forgattak, könnyen felismerhető például a Kodály körönd.

Az autó, amit átszöktet Nyugat-Berlinbe 1

Klaus-Günter Jacobi már közel jár a 80-hoz és idegenvezetőként dolgozik a berlini The Wall Museumban, melynek egyik ablaka épp az egykori ellenőrzőpontra, a Checkpoint Charlie-ra néz. Azonban ő eszelte ki azt is, hogy miként lehetne az Isetta segítségével barátját átszöktetni a fal másik oldalára. Jacobi már 1958-ban, tehát három évvel a fal épülése előtt elköltözött családjával Berlin keleti feléből, azonban barátja az NDK-ban ragadt. Manfred Koster kérte meg őt, hogy szöktesse meg Kelet-Berlinből.

Csak reménykedni tudtak abban, hogy a 2,3 méter hosszú és 1,4 méter széles Isettában senki nem kutakodik majd további utasok után, de ebben azért nem lehettek egészen biztosak. Az ellenőrzési pontoknál alaposan átnézték a járműveket, az alját tükörrel, a keresést kutyák segítették.

Az autó, amit átszöktet Nyugat-Berlinbe 11

Mindössze kétszemélyes az Isetta és az orra egyetlen ajtó, a motor pedig rögtön ott van a kalaptartó alatt. Ebben az autóban helyet találni nagyjából lehetetlen feladat, mégis megoldotta az autószerelőként végzett Klaus-Günter Jacobi.

Begurult a kisautóval a Reinickendorf kerületben lévő műhelybe, aztán nyílást vágott az üléstámla mögötti részen. Megemelte a kalaptartót, kihajította belőle a pótkereket, kiszerelte a fűtést és légszűrőt is. A 13 literes tank helyére egy 2 literes került, így a kis úthoz elegendő volt a benzin és ezekkel az apró, feltűnésmentes módosításokkal nyert egy embernyi teret a motor mellett. 1964. május 23-án hajtották végre a sikeres szöktetést, nem sokkal az ellenőrzőpont éjféli zárása előtt.

Már csak azért is nézd meg a BMW háromperces filmjét, mert ennyi történelmet ritkán lehet tanulni ennyi idő alatt:

a videó a hirdetés után indul