A jobbra tartás, illetve annak hiánya is örök vitatéma az autópályán közlekedők körében. Ha 1-2 autóról van szó, akkor még lehet fény- illetve hangjelzéssel mutatni haladási szándékunkat, ám ha a többi közlekedő csordaszerűen foglalja el a bal oldalt, akkor mit tehetünk? 

A lengyel autós úgy döntött, beáll jobbra, és szépen, egyenletes tempóval, sávváltás, cikázás, gyorsítás nélkül előzi a sort, a GPS adatai szerint 100 km/órás őrült tempóval.

Elhaladás ez vagy előzés? Szabályos vagy szabálytalan? Örök kérdés, amire több választ is találunk.

A témát pár éve Rácz Tamás már alapos cikkben dolgozta fel: „A közelmúltban kavarta fel a közvéleményt egy videó a tartósan belső sávban haladó rendőrautóról, sőt, nekem is van ilyen élményem, amit fel is vettem. És persze valamennyien, akik szoktunk autópályán közlekedni, tudjuk, hogy a jobbra tartás valamiért nagyon sok autósnak fáj idehaza.

Na már most: mind a Közút, mind a jogász véleménye alapján adódik a következtetés, hogy a középső-belső sávban szüttyögők mellett “el lehet haladni” jobbról. Miközben a “jobbról előzés” autópályán pont egy olyan cselekmény, amit veszélyessége miatt nagyon komolyan büntetnek Nyugat-Európában (100 euró a tarifa Németországban, ami ugyanannyi, mint a bünti sebességtúllépésért 26-30 km/h-val!).”

Mit mond a KRESZ-professzor?

„Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.” Így szól szó szerint a KRESZ-szabály, és ezt sokan úgy értelmezik, hogy szépen, lassan lakott területen kívül is elhaladhatunk a belső sávban tötyörgő mellett.

De fontos tudni, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest nem azonos a párhuzamos közlekedéssel!

A KRESZ rögzíti, hogy olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestnek hívunk. Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlop alakult ki. Vagyis egy nyári napon a Balaton felé, ha minden sáv tömötten halad, akkor beszélhetünk párhuzamos közlekedésről.

Ilyenkor a belső sávban haladóknak nincs lehetősége visszatérni a jobb oldalra, és ha az a sáv indul meg hamarabb, akkor teljesül a “Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek” mondat.

Amikor ez nem teljesül, a jobbról elhaladás tulajdonképpen egy szabálytalan előzés.

2015-ben az Index.hu oldalán merült fel a téma, akkor a  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium adott a KRESZ-professzor értelmezésétől eltérő választ. 

“Az előírások elsődlegesen a hirtelen, és ezért különösen veszélyes sávváltásokkal való előrehaladást tiltják. Így szabályos lehet az is, ha a jármű cikázás, szlalomozás nélkül, folyamatosan a külső sávban maradva halad el jobbról a belső sávban lassabban autózó mellett.”