A „dolgok internetje” ma már átsző mindent, és megkerülhetetlen a közlekedésben is. Ezért néztük meg a helyszínen, a CES  elektronikai kiállításán, milyen lehet a számítástechnika által végképp átformált autózás a jövőben.

Már évekkel ezelőtt körbejárta a sajtót az ötlet, ami már akkor is inkább csak egy furcsa érdekességnek tűnt, semmint a létező megoldást leváltó terméknek. Ez idén sem volt másként, a CES kiállítói között szédelegve bukkantam rá a BMW Z4-esre, amelynek hátulján ott virított az e-ink-alapú (ugyanaz a technológia, mint a digitális könyvolvasók, például az Amazon Kindle esetén) kaliforniai rendszám. 

A „forgalmazó” a Reviver Auto képviselője szerint a digitális rendszám 2020-ban még ellenállhatatlanabb, mint két éve. Többek között nincs szükség új rendszám gyártására, ha változik a megjelenés, vagy ha egyedi rendszámot akarunk. Továbbá reklámozásra is használható az autók értékesítésénél,  a fő helyet elfoglalni más szöveggel tényleg csak parkolás közben lehetne, de később akár a vészhelyzetet, különböző üzeneteket is megjeleníthet a kis kijelző. 

Még mindig csak érdekes ígéret a digitális rendszám 2

Egyelőre csak Kalifornia és Arizona államban legális, ott használnak is belőle pár ezer darabot, de csak hátul, mert a kijelző semmilyen komolyabb fizikai védelmet nem kapott, így egy bogárfelhő vagy felpattanó kavics könnyen használhatatlanná tudja tenni a drága játékszert. 

A kijelző eleve keveset fogyaszt, de hosszabb állásnál sem kell lemerüléstől tartani, hiszen kapott egy külön akkumulátort, ami gyakorlatilag mobilos powerbank, tehát jó sokáig elketyeg vele leparkolt autónál is. 

Hasznos funkciónak tűnik a GPS-követés, az Rplate (mert így hívják) üzenetet küld a hozzá írt mobilos applikációba, ha a meghatározott területet elhagyja az autó, leszerelik a rendszámot,  valamint rögzíti az utazás adatait is. 

Még mindig csak érdekes ígéret a digitális rendszám 3

Azért egy ilyen kijelző sosem lesz annyira jól leolvasható, mint a hagyományos, fényvisszaverő festékkel lefújt lemez.

Az árak csökkentek a debütálás magas szintjéről, már nem 700 dollár a csomag, havi 7 dolláros előfizetéssel, hanem a fele, 350 dollár (104 ezer forint) és 3 dollár (kb. 1000 forint) havonta. 

Ha belegondolunk, komoly előnye nincs használati szempontból, digitális tárgy lévén elég nagy az esély sérülésre, meghibásodásra, a külső körülmények nem kímélik a karosszériára rögzített egységet, és nem mindenhol van olyan éghajlat, mint Kaliforniában.

Mégis, amikor ma Magyarországon vannak, akik kiadnak több mint százezer forintot az egyedi betű-szám kombinációért, akkor nem kérdés, hogy egy ilyen különleges, látványos eszközre is szívesen áldoznának ugyanennyit.