Átlagos napnak indult ez is a baskíriai benzinkúton, de egy pillanat alatt megváltozott minden, amikor egy Renault Logan szó szerint apró darabjaira robbant. Hatalmas szerencse, hogy a robbanás pillanatában senki sem tartózkodott az autóban, a sofőr épp bent volt a kúton, amikor hallotta, hogy autója a levegőbe repül.
A robbanást az autóba épített gázrendszer okozta, a kocsi gyakorlatilag teljesen megsemmisült.
Lehet gáz vagy benzin, az üzemanyag csak akkor biztonságos, ha a szükséges biztonsági előírásoknak megfelelően kezelik. Ellenkező esetben könnyen hatalmas robbanás lehet a történet vége.
Mi is az a CNG?
A CNG a Compressed Natural Gas, a sűrített földgáz rövidítése. A gyakorlatban a CNG felhasználása úgy zajlik, hogy a vezetékes földgázt 200-250 baros nyomásra sűrítik egy kompresszorral, majd a normál benzinkútoszlopokhoz hasonló töltőnél az ennek felhasználására gyárilag alkalmas vagy utólag átalakított autók, kisteherkocsik, buszok tartályaiba engedik. A CNG javarészt a legegyszerűbb molekulaszerkezetű szénhidrogénből, metánból áll, elégetése során szén-dioxidon és vízen kívül elméletileg nem, gyakorlatilag alig keletkezik más melléktermék. A gázmotoros járművek tiszta üzemük miatt számos európai nagyvárosban nagyon kedveltek buszként, taxiként, kommunális járműként. A CNG-t kilóra mérik, ára nálunk nagyjából megegyezik a benzinével, dízelével, de a legjobb gázos személyautók fajlagosan jóval kevesebbet fogyasztanak belőle százon. A CNG nem összekeverendő az LPG-vel, mely a kőolajipar terméke, cseppfolyósított propán-bután gázkeverék.
“Európában nem ismerünk feljegyzett CNG-s okra visszavezethető balesetet. Nemzetközi viszonylatban egy tartály robbant fel eddig Koreában 3 éve, senki nem sérült meg. A szigorú szabályok, szoros technológiák miatt nincs és nem is nagyon lehet gond: a 200 baros tartályokat 300 barra tesztelik. Minden 200. tartályt hivatalból szétrobbantanak: ehhez 550-570 bar kell a tapasztalatok szerint. És az elpukkant tartály nem robban, hanem tervezetten kinyílik” – írtuk korábban a hazai CNG-helyzetről szóló cikkünkben.
Ebben az esetben is egy „megoldjuk okosban” építés szállhatott el, a spórolás jegyében beépített, lejárt, ellenőrizetlen, elhanyagolt tartályok komoly veszélyt hordoznak magukban. Nem ez az első hasonló eset Oroszországban, évente több sokkoló balesetről is kerül fel fotó az internetre.