Átlagos napnak indult ez is a baskíriai benzinkúton, de egy pillanat alatt megváltozott minden, amikor egy Renault Logan szó szerint apró darabjaira robbant. Hatalmas szerencse, hogy a robbanás pillanatában senki sem tartózkodott az autóban, a sofőr épp bent volt a kúton, amikor hallotta, hogy autója a levegőbe repül.

 Szilánkokra robbant egy autó a benzinkúton állva 1

A robbanást az autóba épített gázrendszer okozta, a kocsi gyakorlatilag teljesen megsemmisült. 

Szilánkokra robbant egy autó a benzinkúton állva 2

Lehet gáz vagy benzin, az üzemanyag csak akkor biztonságos, ha a szükséges biztonsági előírásoknak megfelelően kezelik. Ellenkező esetben könnyen hatalmas robbanás lehet a történet vége. 

Mi is az a CNG?

A CNG a Compressed Natural Gas, a sűrített földgáz rövidítése. A gyakorlatban a CNG felhasználása úgy zajlik, hogy a vezetékes földgázt 200-250 baros nyomásra sűrítik egy kompresszorral, majd a normál benzinkútoszlopokhoz hasonló töltőnél az ennek felhasználására gyárilag alkalmas vagy utólag átalakított autók, kisteherkocsik, buszok tartályaiba engedik. A CNG javarészt a legegyszerűbb molekulaszerkezetű szénhidrogénből, metánból áll, elégetése során szén-dioxidon és vízen kívül elméletileg nem, gyakorlatilag alig keletkezik más melléktermék. A gázmotoros járművek tiszta üzemük miatt számos európai nagyvárosban nagyon kedveltek buszként, taxiként, kommunális járműként. A CNG-t kilóra mérik, ára nálunk nagyjából megegyezik a benzinével, dízelével, de a legjobb gázos személyautók fajlagosan jóval kevesebbet fogyasztanak belőle százon. A CNG nem összekeverendő az LPG-vel, mely a kőolajipar terméke, cseppfolyósított propán-bután gázkeverék.

“Európában nem ismerünk feljegyzett CNG-s okra visszavezethető balesetet. Nemzetközi viszonylatban egy tartály robbant fel eddig Koreában 3 éve, senki nem sérült meg. A szigorú szabályok, szoros technológiák miatt nincs és nem is nagyon lehet gond: a 200 baros tartályokat 300 barra tesztelik. Minden 200. tartályt hivatalból szétrobbantanak: ehhez 550-570 bar kell a tapasztalatok szerint. És az elpukkant tartály nem robban, hanem tervezetten kinyílik” – írtuk korábban a hazai CNG-helyzetről szóló cikkünkben.

Szilánkokra robbant egy autó a benzinkúton állva 3

Ebben az esetben is egy „megoldjuk okosban” építés szállhatott el, a spórolás jegyében beépített, lejárt, ellenőrizetlen, elhanyagolt tartályok komoly veszélyt hordoznak magukban. Nem ez az első hasonló eset Oroszországban, évente több sokkoló balesetről is kerül fel fotó az internetre. 

Szilánkokra robbant egy autó a benzinkúton állva 4

2018-ban egy taxiként használt orosz Dacia Logan CNG-rendszere hibásodott meg, az eredmény a képen látható