Május 20-21. között, a floridai Palm Beach-en tartja következő autós aukcióját az RM Sotheby’s. A katalógusban többek között az egykor rendkívül sikeres, majd bántalmazási ügybe keveredett, és ennek folyományaként csődbe jutott jógi, Bikram Choudhury luxusautó-gyűjteménye is kalapács alá kerül. A 22 autó között egy kevéssé ismert, de annál izgalmasabb típus is megtalálható.
Az Intermeccanica Murena első példánya 1969 áprilisában, az olaszországi Torinóban született meg. Ennek ellenére semmi köze nincs a Fiathoz: motorját például egy Fordból, méghozzá egy észak-amerikai Fordból kölcsönözte, a V8-as blokk lökettérfogata 7 liter, azaz 429 köbcol – ebből jön a típus neve. A big block teljesítménye 360 LE, forgatónyomatéka 650 Nm. A sebességváltó háromfokozatú automata.
Az árverésre bocsátott autó fajtájának legelső szülötte. Eredetileg fekete bőr és zöld szőnyegek borították utasterét; a mostani piros-fehér kombó kissé bazári, de a kifinomultság egyébként sem erőssége ennek a geometrikus szögletességét a legváratlanabb helyeken ívekbe fordító, nagyon lapos és széles kombikupénak.
Az eleve tekintélyes üvegfelületeket napfénytetővel toldották meg; az extrém fényélmény kellemetlen mellékhatásait légkondicionáló enyhíti. A kagylóülésben helyet foglaló pilóta MOMO kormányt markolva irányítja a shooting brake-et, a helykínálat hátul is bőségesnek tűnik (és és a hátsó utasok külön, krómozott hamutartót is kaptak), az viszont kissé lelombozó, hogy az előző tulajdonos egyszerű öntapadós címkékkel azonosította az egyes kapcsolók funkcióját, a középkonzolba pedig beleműtött egy CD-rádiót.
Az Intermeccanica Murena nem csak bizarr megjelenése, hanem erősen eltúlzott újkori ára (kétszer annyit kértek érte, mint egy Porsche 911-ért) miatt sem vált sikeressé, gyártása tíz (más források szerint tizenegy) példány után abbamaradt. Így ma igazi ritkaság, ennek ellenére nem számíthat kiemelkedő árverési bevételre: a Hagerty’s becslése szerint a modell patika állapotú példányai (márpedig ez nem az) 68 900 dollárt, azaz szűk 21 millió forintot érnek. Egyelőre nem tudni, mennyit hoz a konyhára az autó, az viszont jó hír, hogy a bevételt a Bikram Choudhury áldozatainak megítélt kártérítés kifizetésére fordítják.
Az Intermeccanica Murena érdekessége, hogy a céget egy gyulai születésű mérnök, Reisner Ferenc (1932-2001) alapította. Reisner úr 1949-ben emigrált Franciaországba, majd onnan Kanadába, ahol autóipari mérnöknek tanult. Cseh feleségével és három gyerekével 1959-ben Olaszországba költöztek, ahol először a római Giannini Automobili S.p.A.-nál dolgozott, majd megalapította saját cégét, a Costruzione Automobili Intermeccanica S.p.A. -t. Autóiban az amerikai mechanikát elegyítette európai dizájnnal; sokat dolgozott együtt a Bertone dizájnerével, Franco Scaglionéval.
(Valójában szerkesztőségünk több tagjának is rettentően tetszik a Murena, de nem biztos, hogy ezt névvel vállalnánk.)