A világ autógyártóinak modellpalettáját egyre inkább ellepik az elektromos modellek, amelyek talán az autózás jövőjét fogják jelenteni, de az is lehet, hogy zsákutcának bizonyulnak, ezt egyelőre nem lehet megmondani.
Ami viszont egészen biztos, hogy ha az alábbi klasszikus modellekből készülne modern, elektromos változat – méghozzá ilyen köntösben -, az e-autózás nagyot lendülne világszerte.
Shelby Cobra – Amikor az amerikai Carroll Shelby felkérte a brit AC sportautó-manufaktúrát, hogy építsenek neki egy böszme V8-assal szerelt versenyautót, olyan lavina indult útjára, ami megváltoztatta az automobil világát. Az első két évben apró, 5,0 liter alatti V8-asokkal szerelték, az igazán kultikus modell, a Cobra 427 aztán 1965-ben jelent meg: a 7,0 literes Ford-blokk 431 lóerőt adott le, a végsebesség 262 km/óra volt. Összesen talán 300 darab készült az autóból, amely pénzügyi katasztrófának bizonyult, viszont a csekély darabszámok és a sportsikerek miatt (az autó 250 kilóval könnyebb volt a Corvette-nél, így a versenypályán nem volt párja) hamar a gyűjtők kedvencévé vált.
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing – Minden idők egyik legszebb és legjellegzetesebb Mercedes modellje a 300 SL, melyet mindenki csak sirályszárnyasként emleget. Talán éppen ezért roppant értékes, ma már 1 milliárd forint feletti összegeket is adnak aukciókon a különböző 300 SL-ekért. Nem csoda, hiszen ezt az autót – vagy inkább a W194-es versenyautót – nem kisebb nevek tették naggyá, mint Juan Manuel Fangio vagy éppen Sir Stirling Moss. A Mercedes amerikai importőre, Max Hoffman ennek nyomán meg is látta a lehetőséget egy utcai autóban és addig házalt a németeknél az ötlettel, míg megvalósították azt. 1954-ben mutatták be a sirályszárnyas 300 SL-t a New York-i Autószalonon. Mindössze 1400 példány készült a kupéból. Az M198-as kódú 3 literes, sorhatos motor található a gépházban, melyet Bosch mechanikus befecskendezővel szereltek fel, így 218 lóerős. Akad erősebb változat is, az 240 lóerőt tud, ami mellé 294 Nm nyomatéka van.
Lamborghini Miura P400 SV – 1965-ben találkozhatott a közönség először a Miurával, akkor még csak a vázát mutatták meg a torinói autókiállításon. A Lamborghini újító sportautójának prototípusát egy évvel később, a Genfi Autószalonon mutatták be. Leginkább a középen, keresztben elhelyezett motor miatt volt különleges a Miura, ami később általános lett a szupersportautók között, ezért is tartják a kategória megteremtőjének Marcello Gandini egyik legszebb művét. A P400-as 3,9 literes V12-es motorja 350 lóerőt teljesített.
Jaguar E-Type – Az első szériás Jaguar E-Type-ban 3,8 literes, soros, hathengeres motor dolgozik, ami 265 lóerejével akár 243 km/órás tempóval is repítheti a nyitott sportkocsit, melyre maga Enzo Ferrari mondta, hogy a legszebb autó a világon.
Bugatti Type 57 SC Atlantic – Jean Bugatti alkotása az Atlantic, mely az Aérolithe koncepció nyomán készült 1936-ban. Mindössze három példányt gyártottak belőle, kettő a mai napig megvan. Persze milliárdos értéket képvisel, az egyik épp az autókat is gyűjtő Ralph Lauren divattervező tulajdonában van.
Aston Martin DB5 – 1963-ban mutatták be az Aston Martin luxustúrakupéját, a DB5-öst, melynek karosszériáját a milánói Carrozzeria Touring Superleggera készítette. Az autó elődjének, a DB4-esnek erős továbbfejlesztése leginkább arról ismert, hogy az 1964-es Goldfingerben tűnt fel először a brit titkos ügynök autójaként.
Melyiket tudnád elképzelni az életed?
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
27% (116)
Lamborghini Miura P400 SV
20% (87)
Bugatti Type 57 SC Atlantic
20% (87)
Aston Martin DB5
14% (58)