A Mazda MX-5 világszerte rendkívül népszerű, már több mint 30 éve, 1989 óta gyártják. A YouTube-on Gingium néven ismert Caleb Sandlundnak két ilyen első generációs roadster is parkol a garázsában, az egyik MX-5-öse azonban jócskán különbözik a többitől: a tulajdonosa is csak Rally Miatának hívja.
Tulajdonképpen külsőleg már-már egy terepjáró látszatát kelti a megemelt hasmagassággal, az összkerékhajtással, az off-road csomaggal, valamint az ehhez illő felfüggesztéssel, a ralis Subarukra jellemző kék festésről nem is beszélve.
Legalább ennyire érdekes az, ami a motorháztető alatt van, ugyanis ott egy, alapvetően a 2002-2003-as Subaru WRX-ekbe szerelt kétliteres turbómotor rejtőzik. A négyhengeres motor teljesítménye 227 lóerő, továbbá 294 Nm nyomaték leadására képes.
Meglehetősen komoly, közel 500 ezer fő körüli követőtáborral rendelkező YouTube-csatornáján, valamint Instagram-oldalán folyamatosan dokumentálta a kis Miata átalakulását:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Mazda egyébként 1989 áprilisa és 1997 között dobott piacra az első generációs MX-5-ösét, az izmosabb motorokkal szerelt példányok végsebessége a 200 km/órát is meghaladta. Az autókat – évjárattól függően – 1,6 és 1,8 literes motorokkal gyártották; ezek 114-133 lóerősek, nyomatékuk pedig 136-155 Nm között mozog.
A 250.000. példány 1992 novemberében gördült le a gyártósorról, ennek dupláját már a második generációs modellek gyártása alatt, 1999-ben érte el a japán gyártó. 2016 áprilisában az MX-5 fontos mérföldkőhöz érkezett az 1.000.000. példány legyártásával, ezzel ugyanis a Guinness-rekordok könyvébe is bekerült, mint a legfelkapottabb kétüléses sportautó.
Az MX-5 2015 óta már a negyedik generációját tapossa, amit a Vezess még akkor, újonnan tesztelt:
Eközben az első generációs modellekkel már előfordult, hogy egy-egy darab egy elhagyatott pajtában bukkan fel: