Hogyan kerül egy 1977-es Dacia 1300 New York utcáira? A válasz egészen egyszerű: a tulajdonosa egy román férfi, aki 1995-ben települt ki az Egyesült Államokba, és szülőhazájában gyártott autójától azóta sem vált meg.
Eduard Palaghita néhány éve már szerepelt a hírekben, amikor a Daciával végighasított a legendás 66-os úton. A román technika hiba nélkül teljesítette a 3943 kilométeres távot, most pedig azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a koronavírus miatt kiürült New Yorkban készült néhány igazán előnyös fotó a Dákóról.
A román személyautó-gyártás első modellje a Dacia 1100 volt, amit 1967 nyarán dobtak piacara. A Renault céggel kötött megállapodás alapján épült gyárban (Pitești-Colibași) két típus gyártása kezdődött meg: az egyik a Renault 8 (ebből lett az 1000), a másik a Renault 12 (1300) modellen alapult. Ez a megállapodás volt a szocialista országok által kötött licencszerződések közül az egyik legsikeresebb, mivel a Dacia 1300 jelű modell gyártása 1969-ben korábban kezdődött meg, mint a Renault saját autójának termelése.
Az elsőkerék-hajtású, akkoriban igen korszerű gépkocsit négyhengeres, felül szelepelt, 1289 cm³-es motor hajtotta, a legnagyobb teljesítménye 54 lóerő volt, míg a végsebessége 145 km/óra. Sajnos a román gyártás hagyott kívánnivalót maga után, főként a karosszéria indult pusztulásnak hamar.