1984-ben a Honda mérnökei még nem az alapján kezdtek el tervezgetni, hogy mit fog megengedni a pénzügyi osztály vagy merre mutatnak a trendek, ezért fogtak egy Honda Cityt és szétvagdosták. A motort az első ülések mögé tették és a hátsó kerekeket hajtotta. Baromi jól szórakoztak vele a vállalat parkolójában és bár ebből a projektből végül nem lett semmi, egy apróság világosan kirajzolódott belőle.
Mégpedig az, hogy a Honda képes sportautót építeni. Annyira, hogy a Pininfarinát kérték fel a középmotoros, HP-X tanulmány megrajzolására, ami egyértelmű lépés volt az NSX felé. Ferraris hatások mellett az F-16-os vadászgép pilótafülkéje inspirálta a tervezőket és ez látszik is az 1989-ben bemutatott NSX-en.
Önmagában is színtiszta sportautó a Honda NSX, de a mérnökök úgy gondolták, hogy kell egy modell azoknak, akik nem szeretnék érezni a kompromisszumot, amit a mindennapi használhatóság oltárán áldoztak. Az NSX Type R jelzés helyett épp ezért lett a valamivel keményebben hangzó NSX-R a 483 darabos limitált széria neve.
Nekem a legjobban mégis az Ayrton Sennához köthető kép maradt meg a Honda NSX kapcsán, ahol ingben, slaggal mossa a fűben a piros autót. Meg persze az ikonikus videó, ahol éppen az NSX-R pedálján táncol mokaszinben és fehér zokniban, miközben fűzi össze a kanyarokat Suzukában.
120 kg felesleges súlyt dobáltak ki első körben az NSX-ből. A hangszigeteléssel kezdték, aztán az audiorendszer, a légkondi, néhány elektromos apróság, a menetstabilizáló és a pótkerék landolt a padlón. Az ülések helyére a Honda számára gyártott karbon-kevlár kagylókat a Recaro, a bőrözött váltógombot pedig titán kivitelűre cserélték.
Könnyebb, kovácsolt könnyűfém kerekek az Enkeitől érkeztek, így csökkent a rugózatlan tömeg. Elöl merevebb lett a futóműve, módosítottak a váltó áttételén, így gyorsabb váltásokat és robbanékonyabb karaktert adott az autónak, cserébe csökkent a végsebessége. Hogy jobban viselje a terhelést az NSX-R főtengelye a versenyautóknál alkalmazott eljárással készült.
1992 novemberétől készültek az 1230 kg-ra fogyasztott, keményebb Honda NSX-R-ek, kizárólag a japán piac számára. Éppen ezért ma egy tökéletes példány értéke majdnem eléri a 100 millió forintot is.
C30A kódú 3 literes, V6-os szívómotor dolgozik az NSX-R-ben, ami 280 lóerős, mellé 294 Nm nyomatéka van. 5,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 270 km/óra feletti a végsebessége. De az NSX-R-nek nem ez a lényege, hanem a tökéletes balansz, a tiszta versenyélmény, a kiforgatott szívómotor üvöltése.