„Én olyan 120-130 km/óra között mentem, és igencsak megijedtem, pedig már 15 éve vezetek, kb. évente 30 ezer kilométert” – írta olvasónk az alábbi videóhoz, amelyet az M3-as autópályán rögzített fedélzeti kamerája.
Mit mond a leállósávról a KRESZ?
37. § Közlekedés autópályán és autóúton:
(4) Autópálya és autóút úttestjén – a forgalmi okból szükséges megállást kivéve – megállni tilos. Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:
a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.
(5) A leállósávon – ha a közúti jelzésekből más nem következik – csak a b)-e) pontban meghatározott járművek és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak. A leállósávon álló, a forgalmat ellenőrző járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen. A leállósáv igénybevételére jogosultaknak a feladatuk ellátását követően a lehető legrövidebb időn belül el kell hagyniuk a leállósávot.
Húzós büntetés
A leállósáv használata 20 ezer forintos helyszíni bírsággal büntetendő – ha valaki elfogadható indok nélkül áll meg rajta -, ha viszont halad is, például ott előzi végig a dugót, akkor az már közigazgatási bírság – ami az elkövetett szabályszegés veszélyességét értékeli, és ilyenkor nem számít, hogy a vezető korábban mit és hogyan tett, tudatában volt-e a szabályszegésnek, csak azt tartja szem előtt, hogy az adott szabályszegés mennyire veszélyes a többi közlekedőre – és 100 ezer forintos bírságra lehet számítani.
Ha nincs más választás…
Ha valamiért mégis elkerülhetetlen a leállósávon megállás, akkor az alábbi szabályokat mindenképpen be kell tartani:
1. az autóval teljesen le kell húzódni jobbra, az út legszélére;
2. be kell kapcsolni a vészvillogót;
3. fel kell venni láthatósági mellényt, jó, ha az összes utasnak jut egy;
4. ki kell tenni az elakadásjelző háromszöget az autó mögé nagyjából 150 méterre;
5. az utasokkal együtt a szalagkorlát mögé kell állni, még akkor is, ha esik, fúj, undorító idő van;
6. és a segítség megérkezéséig végig ott kell tartózkodni