A mobiltelefonok elterjedése miatt már igen régóta tilos vezetés közben telefonálni, ezt azért mindenki tudja, de vannak olyan részletszabályok ezzel kapcsolatban, amiről esetleg még nem hallottál.

A KRESZ a vezetés közbeni mobilozással kapcsolatosan az alábbiak szerint fogalmaz:

„A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat”

A KRESZ meghatározása szerint tehát nem csak a telefonálás és az SMS írás tilos a gépkocsik vezetői számára, hanem a telefon bármilyen okból történő kézben tartása is. Menet közben a sofőr semmilyen okból nem veheti a kezébe a mobiltelefont, sem azért, hogy egy bejövő hívást elutasítson, sem pedig azért, hogy a telefon navigációs rendszerébe beírja a címet.

Gépkocsik esetében a forgalmi okból történő megállás alatt (pl. piros lámpánál) ugyanakkor van arra lehetőség, hogy akár a fentiek miatt, akár más okból a sofőr kezébe vegye mobiltelefonját. Amint azonban a forgalom elindul, a tilalom ismét életbe lép. Ezzel szemben kétkerekű, illetve gépkocsinak nem minősülő háromkerekű járművek vezetői még a forgalmi okból történő megállás közben sem használhatják telefonjukat. Ne feledd, hogy a kerékpár is kétkerekű járműnek minősül, tehát a KRESZ szabályait betartva biciklizés közben sem lehet kézben tartott mobiltelefont használni.

Szerencsére kihangosítóval, headsettel és egyéb eszközökkel ma már számtalan módon megoldható, hogy a KRESZ szabályait betartva telefonáljunk akár autónk volánjánál ülve, akár biciklizés közben. Ezen eszközök már szinte minden új autóban az alapfelszereltség részét képzik, nem véletlenül.

A fenti szabályok megszegői helyszíni bírságként 10 000 Ft, szabálysértési bírságként 20 000 Ft pénzbüntetésre számíthatnak, amelyhez 3 büntetőpont is társul. Ez azt jelenti, hogyha kézben tartott telefonhasználat miatt megállít minket a rendőr, úgy választhatunk, elfogadjuk-e az alacsonyabb összegű helyszíni bírságot, vagy kérjük, hogy a rendőrség szabálysértési eljárást indítson velünk szemben. Ez utóbbi lehetőséget akkor érdemes választani, hogyha valamilyen bizonyítékkal rendelkezünk arról, hogy nem követtük el a szabályszegést. Ilyen bizonyíték lehet például a velünk utazó tanú vallomása, vagy például belső kamera felvétele.

Napjainkban számtalan elrettentő videofelvétel található az interneten, hogy miként is vezetnek azok a sofőrök, akik menet közben SMS-t írnak vagy telefonálnak.

 

Figyelmünk vezetés közbeni megosztása súlyos károkat és akár emberéleteket is követelhet, ezért a legjobb, hogyha vezetés közben kerüljük mobiltelefonunk használatát, amennyiben pedig az elengedhetetlen, használjuk a rendelkezésünkre álló technikai eszközöket.