Már az ’50-es évektől törték a fejüket a Volkswagennél, hogy milyen autóval válthatnák le a Bogarat, de a folyamat elég hosszadalmas volt, az egésznek csak a ’70-es évek közepén lett vége az első Golf megjelenésével. A váltás sem volt apróság, hiszen egy farmotoros, hátsókerék-hajtású éghűtéses modell helyébe került, az orrmotoros, elsőkerekes vízhűtéses gép. Formáját Giorgetto Giugiaronak köszönheti. A sajtóosztály vezetője, Anton Konrad és a VW egyik mérnöke, Alfons Löwenberg már egészen korán elkezdte szorgalmazni a nagy teljesítményű sport Golf fejlesztését. Az ötletet viszont azonnal elutasították a vezetők.

Munkaidő után született az első VW Golf GTI 1

Ez nem tartotta vissza a markényi emberből álló csapatot, hogy munkaidő után azon dolgozzanak, hogyan lehetne mégis egy mindennap használható, de versenypályán is élvezetesen vezethető kompaktot készíteni a Golfból. Idő közben csatlakozott a társasághoz Gunter Kühl, szintén a sajtósoktól és Herbert Schuster, a felfüggesztések szakértője. Hermann Hablitzel vállalta, hogy a projektből származó alkatrészeket becsempészi az általános tesztelés folyamatába, a marketinges Dieter Schwittlinsky pedig megalkotta a GTI rövidítést a Gran Turismo Iniezione után – utalva az elektronikus befecskendezésre.

Munkaidő után született az első VW Golf GTI 19

Hangosnak, kemény futóművűnek és összességében vezethetetlennek ítélték az első prototípust, de ez nem szegte kedvüket. Az Audi 80 GTE-hez fejlesztett EA827 kódú négyhengeres motor a dupla karburátorok helyett Bosch K-Jetronic befecskendezést kapott, így máris kisebb lett a zaj, meg a teljesítmény is nőtt. Áthangolt furóművével 15 mm-rel alacsonyabbra került, az első féktárcsáit nagyobbra váltották. A finomhangolások után pedig megszületett az első Golf GTI.

Munkaidő után született az első VW Golf GTI 20

110 lóerős motorjával, 10 másodperces 0-100-as sprintjével és 180 km/óra feletti végsebességével tényleg a GTI volt a legdinamikusabb Golf. Diszkréten díszítették, de azért világosan észrevehető a GTI az opcionális dupla fényszóróiról, a hűtőrács piros csíkjáról és a golflabdamintás váltógombról. Annyira kultuszautóvá érett, hogy ma egy ilyen szépen megőrzött, 133 ezer kilométert futott példányért több mint 9 millió forintot kérnek.