Egyetlen céllal született meg a Ford GT40-es: II. Henry Ford elhatározta, hogy ott szúr oda Enzo Ferrarinak, ahol a legjobban fáj, ez pedig a Le Mans-i 24 órás verseny, ahol 1966-ban három GT40-es futott be, amivel uralták a dobogót. Több millió dollárba kerülő revans volt ez, hiszen a Fordnak korábban nem volt ilyenben tapasztalata. Ellenben össze tudta gyűjteni a legjobb embereket erre a feladatra, köztük Carroll Shelbyt.

Milliárdokat ér a Ford GT40 prototípusa 1

1964 márciusában készítette el az első GT40-et az Abbey Panels Coventryben, a sajtótájékoztatót pedig a londoni Heathrow reptéren tartották. Az alváz alapját egy Lola Mk6 prototípus adta, mely könnyű és erős volt, de kellett hozzá a Ford 256 köbhüvelykes, V8-as Indy-motorja, amihez Colotti T37 négyfokozatú kézi váltót csatlakoztattak. Az első, GT/101-es alvázszámú autót aztán New Yorkba reptették. Ezzel a lendülettel további 4 prototípus készült, melyek közül ez itt az utolsó, a GT/105-ös.

Milliárdokat ér a Ford GT40 prototípusa 25

1964 végén épült és ez volt a gyári csapat tesztelésre és versenyzésre is használt autója. Ez volt az első olyan Ford GT40-es, melybe már a 289 köbhüvelykes (4,7 literes) motor és ZF váltó került. 1965-ben ezzel indultak Le Mans-ban, majd felbukkant még más futamokon is Reimsben, Sebringben és Daytonában is. Olyan pilóták ültek a kormánya mögött, mint Richard Attwood, Bruce McLaren, Jean-Louis Schlesser, Phil Hill vagy Bob Bondurant.

Milliárdokat ér a Ford GT40 prototípusa 26

Kalandos versenyeken van túl, az autót mégsem törték össze komolyan, és egyúttal az egyik legkorábbi fennmaradt (az első öt közül csak három maradt meg) Ford GT40-es. Nagy eséllyel ez lesz minden idők legdrágább – akár 3 milliárd forintot is érő – GT40-ese.