Tizenhét évnyi szendergés után leporoltak, trailerre tettek és elszállítottak egy hirosimai tuningműhelyből egy régi versenyautót: a japán túraautó-bajnokság hőskorának legendás szereplőjét, a 36-os rajtszámú Castrol TOM’s Toyota Suprát.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 1

A szigetországban a hatvanas évek végétől kezdve rendeztek túraautó-bajnokságokat. A kilencvenes évek elején két nagy széria közös utódaként jelent meg a naptárban az összjapán túraautó-bajnokság (All Japan Grand Touring Car Championship, JSPC), amelyet 2005 óta Super GT néven ismerünk. A két géposztály 1996-ban vette fel a máig alkalmazott GT300, illetve GT500 elnevezéseket, és a Toyota már egy évre rá uralta a mezőnyt: 1997-ben hét futamból ötben a Supra győzött. Az egyéni bajnokságot végül a 36-os rajtszámú Toyota Supra pilótái, Michael Krumm és Pedro de la Rosa nyerték meg a TOM’S Racing csapat színeiben. Ez autó a mai napig eredeti pompájában hirdeti a márka dicsőségét a Toyota gyári múzeumában.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 27

A bajnok Supra a Toyota-múzeumban

Ez a mostani 36-os rajtszámú Toyota Supra tehát egy másik példány – minden bizonnyal a következő, 1998-as évadra fejlesztett modell. Abban az évben nem termett sok babér a Tacsi Nobuhide és Oiva Kijosi által 1974-ban alapított csapatnak, ám 1999-ben ugyanez az autó – a géposztály aktuális előírásai szerint átalakítva – ismét sikeresen versenyzett. Kuroszava Takuja és Szekija Maszanori pilóták két futamgyőzelemmel végül ezüstéremmel búcsúztatták az évezredet. Kétség sem fér ahhoz, hogy a hirosimai Leg Sport tuningműhely raktárában legalább 2002 óta porosodó autó ez a ’99-es Supra: míg ugyanis az előző két évben változtatható szélességű hátsó légterelővel szerelték a Suprát, az új előírások értelmében ezt 1999-re egy darabból álló, nagy leszorítóerejű szárnyra cserélték.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 28

Apró szépséghiba, hogy hiányzik a motor az autóból. A TOM’S azt mondja, megvan az, csak nem a helyén.

Az autót a Leg Sport munkatársa, Kuraszako Koki hozta vissza a köztudatba, amikor az online médiában fényképekkel illusztrálta a bevezetőben említett mentési folyamatot. Az internet felbolydult a hírre: többen is jelezték, hogy emlékeznek az autóra a legkorábbi évekből. A rossz hír, hogy az autóból már akkor is hiányzott a sebességváltó és az a kétliteres, 500 lóerős 3S-GT turbómotor, amelyet ugyanúgy a Toyota sikeres raliprogramjából vettek át, ahogy a főtámogató Castrol harci festését is. A jó hír, hogy ennek ellenére minden bizonnyal féltő gondját viselték az autónak, amelyet tulajdonosa, Tacsi Nobuhide (igen, a TOM’S Racing alapítója) megbízásából őriztek a Leg Sport raktárában.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 29

Baloldalt plakett hirdeti, hogy ez a 98/0001-es alvázszámú versenyautó

Úgy tűnik, nem véletlenül bukkantak rá az autóra: a TOM’S Racing restaurálni szeretné azt. Pénzük persze nincs rá, ezért a világ autórajongóihoz fordultak támogatásért. Összesen 50 millió japán jenre, avagy 140 millió forintra volna szükségük. Cserébe felírják a támogatók nevét a restaurált autóra: ha csak kevéssel tudsz hozzájárulni, mondjuk úgy 15 ezer forintnyival, valahol a karosszérián találnak neked helyet. Ha azonban tekintélyesebb (értsd: nyolc számjegyű) összeget adsz, akár az utastérben elhelyezendő plakettre is felvésik a nevedet. A kalapozás eredményét igyekszünk nyomon követni, és beszámolunk a fejleményekről, akár így, akár úgy fordul a Supra sorsa.

Egy legendás versenyautó megmentésére kalapoznak 30

Úton egy – reméljük – szebb jövő felé. A hátsó szárnyat hasonlítsd össze a múzeumi példány állítható légterelőjével.