A Bringatrailer.com oldala tele van érdekes autókkal, mindegyikre nyálcsorgatva kíván rá az autórajongó, ez a hirdetés azonban még ebből az elit társaságból is kiemelkedik. Mert egy valódi, egyedi sebességrekordert hirdettek meg, amit Bonneville kiszáradt sós medrében már több alkalommal hajtottak.
Bonneville – A sebesség végtelen szent síksága
13 000 négyzetkilométernyi területen, üveghangon forognak oldalszelepelt Ford V8-as Hot Rodok, hörögve habzsolnak forró levegőt a Hemi motorok, sikítva pörögnek a turbinák. Mindezt egy barátságos fesztivál keretében, ahol minden szervező önként húzza az igát a nagy fehér kohóban. Itt bármivel indulhatsz, amiről elhiszed, hogy gyors.
Elektromos autók, dízel tehergépek ugyanúgy szerepelnek, mint az abszolút csúcsra törő aerodinamikus szárazföldi rakéták. Itt minden a végsebességről szól, a rekordok évről évre kihívást jelentenek az indulóknak, egy hét alatt kell kideríteni, mennyit számít az átalakított sebességváltó, a könnyített hajtókar, az új kipufogórendszer. Mindig csak egy hajszállal kell gyorsabbnak lenni. A probléma az, hogy piszok vastag egy hajszál ez itt, a bonneville-i síkon.
A bonneville-i leggyorsabb autót 1970 óta nem sikerült legyőzni, amikor a Blue Flame belefutott – a világon elsőként – az 1000 km/órába, Gary Gabelich irányításával. A végsebessége 1014 volt.
A fektetett fekete filctollra emlékeztető jármű 1995-ben született, azóta hozzátettek, elvettek belőle, átfaragták, motort cseréltek benne, és végül Cadillac V8-as motorral, ötsebességes automata váltóval és két Garrett turbóval összeállt a technika, ami 2010-ben két kategóriarekordot hozott. Egymérföldes távon sikerült elérni a 408 mérföld/órás, vagyis a 656 km/órás sebességet.
Erre egy darab benzines motorral más még nem volt képes Bonneville-ben, tehát egy valódi rekorder került kalapács alá. A technika érdekessége, hogy a karosszéria eredetileg a McDonnell F-101 Voodoo katonai vadászgép üzemanyag-póttartályából épült, és hiába ér el pokoli tempót, egyáltalán nincs lengéscsillapítás, normál futómű. A kerekek mereven csatlakoznak a csővázhoz, akár egy olcsó kerékpár esetén.
Ezért fizettek most 175 ezer dollárt az aukción, melynek kommentfolyama is érdekes olvasmány. Itt az eladó és a vevő is hozzászólt, és kiderült, hogy az új tulaj célja visszatérni a sós síkra, és új rekordokat felállítani, amiből az eladót sem hagyja ki feltétlenül.
Őrület ez, amit innen nézve nehéz felfogni, de azért tennénk vele egy próbát.