Ma nincs közhelyesebb autó a crossovernél. Európa újautó-eladásait a szabadidőjárművek tartják életben (és közben ugyanők felelnek azért, hogy több éven át tartó fejlődés után ismét emelkedni kezdett az új autók átlagos CO2-kibocsátása), lassan már nem is tudjuk, mióta. Számos gyártó formál jogot az elsőséggel járó dicsőségre, ám közben hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról a valóban úttörő fejlesztésről, amivel az idén 210 éves Peugeot szerzett nevet magának, és amely akár elég is lehetett volna a nagyra vágyó közönségnek.

Az autó, ami divatot teremthetett volna 1

A Peugeot mérnökei a hetvenes években figyeltek fel egy kis francia vállalkozás érdekes újítására. Henry Dangel egy évtizeddel korábban a Mangouste sport- és versenyautó alkotójaként szerzett nevet magának, ám képzett gépész- és villamosmérnökként figyelme egyre inkább az összkerékhajtási rendszerek felé irányult. Dangel olcsó és egyszerű, mégis hatékony – és főleg rugalmasan adaptálható – konstrukciója elnyerte a Peugeot döntéshozóinak a tetszését.

Az autó, ami divatot teremthetett volna 27

Dangel Mangouste

A két vállalat együttműködése 1976-ban, az akkor már kiforrott és igen népszerű Peugeot 504 átalakításával vette kezdetét. Ennek kombi változatából készítették el a világ egyik első önhordó karosszériás, emelt hasmagasságú, összkerékhajtású személygépkocsiját – manapság így definiáljuk a szabadidőjárműveket. Ha várnak még tíz évet, ma mindenki a Peugeot-t emlegetné a műfaj úttörőjeként, a Dangel-féle 4×4-es kombik (az 504, majd később a Peugeot 505) azonban jócskán megelőzték a korukat, koncepciójuk nem találkozott átütő érdeklődéssel.

 

Az autó, ami divatot teremthetett volna 28

A Dangel-féle Peugeot 504 Pickupokkal nem csak trágyát és sódert szállítottak ám

 

Így mindössze néhány ezer darab készült az autókból. Ezek kisebb részét motorsport-célokra rendelték meg (a Dangel készítette fel az Afrika- és Párizs-Dakar ralikon induló Peugeot versenyautókat), többségükben a harmadik világbeli francia külképviseletek és egyéb, tudományos és gazdasági érdekeltségek részére szállították (jóval elterjedtebbek voltak ugyanezen modellek összkerékhajtású pickup változatai). Itt arra használták őket, amire valók voltak, így mára kevés példányuk maradt fenn jó állapotban.

Az autó, ami divatot teremthetett volna 29

A szabadidőjárművek korában is léteznek alternatívák, csak feltűnően kell mutogatni őket. Peugeot Rifter szabadidős/expedíciós tanulmányautó a Dangeltől

A történet azonban ezzel nem ért véget – éppen ellenkezőleg. A Dangel kulcsszerepet játszott a 205 T16 rali versenyautó (és közúti homologizációs típusának) megvalósulásában, később pedig a márka haszonjárművei, illetve az azokra épülő családi és életmód-járművek (pl. lakóautók) számára fejlesztett összkerékhajtási rendszereket. Ennek talán legjobb példája a 2009-től gyártott Peugeot Partner 4×4.

 

Szintén Dangel-innováció a Trek 2WD rendszer, amely megőrizte az emelt futómű előnyét, ám összkerékhajtás helyett az elsőkerék-hajtásba integrált, részlegesen önzáró differenciálművel gondoskodott arról, hogy poros, saras úton is célba érhessen az ügyfél.

Az autó, ami divatot teremthetett volna 30

 

Az 504-es idején még szokatlan, emelt hasú kombi gondolata az ezredforduló környékén már magától értetődő volt Európában; a Peugeot pedig a legkisebb méretosztályban kamatoztatta ezen a téren szerzett, komoly tapasztalatát. A korai 1998-as tanulmányautó nyomán a 2000-es évek derekán megépült az emelt hasú Peugeot 206 Escapade kombi, majd néhány évvel később érkezett a hasonló szerepet betöltő 207 SW Outdoor. Létezett még Cross 207 és 307 Cross (fenti képen) is, ám ezeket csak Kínában forgalmazták.

Az autó, ami divatot teremthetett volna 31

Peugeot 207 SW Outdoor. A Peugeot 2008 mellett ma már nincs létjogosultsága, pedig a maga idejében menőnek számított.