A szovjet hadsereg mindennel (is) próbálkozott a hidegháború éveiben, és egyik legfurcsább fejlesztésük a gigászi méretű, Luny osztályú ekranoplán volt.

Ekrano-micsoda?

Hasonló kinézetük ellenére az ekranoplánok nem repülőgépek, nem hidroplánok, nem légpárnás vagy szárnyashajók; a határfelületi hatás egy teljesen külön technika. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet a tengeri hajókhoz sorolja ezeket a járműveket.

Angolul Ground Effect Vehicle, magyarosan párnahatás, vagy határfelület-repülőgép. Ami ugyan besorolása alapján hajó. Ugye, hogy tudnak az oroszok, ha akarnak? 

Partra húzták a Kaszpi-tenger gépszörnyetegét 1

Természetesen nem csak ők építettek ilyen gépeket, de ekkora méretben más nem próbálkozott. A Luny-osztály egyetlen (több prototípus előzte meg a Luny 903-ast), hadsereg által is használt példánya valódi óriás, 73 méteres hosszával, valamint 290 tonnás üres tömegével majdnem akkora, mint a mai legnagyobb utasszállító gépek, a Boeing 747-8 és az Airbus A380.

Partra húzták a Kaszpi-tenger gépszörnyetegét 2

A 350 tonnás, a Ground Effect kihasználásával csak három méterrel a víz felett repülésre képes szörny hat SS-N22 rakétát hordozott magával. Maximális felszállási tömege 380 tonna, és a szovjet szörny akár 550 km/órával is zúzhatott a habok felett. Amikor a nyolc Kuznyecov NK-87-es sugárhajtómű beindult, és egyenként 127,4 kilonewtonnal kezdték tolni a gigászi szerkezetet, azt a pillanatot mindannyian megnéztük volna.

1987-ben készült el, de  1992-ben kivonták a szolgálatból és selejtezték. Ennek egyik oka, hogy ezek a gépek a hajók és repülőgépek előnyei mellett hátrányaikat is egyesítik, így sem teljes értékű hajóként, sem repülőgépként nem lehet őket alkalmazni. A gép hátránya volt még a nagy fordulókör, és gyenge légvédelmi fegyverzete, ami nagy mérete miatt erős légi ellentevékenység esetén sérülékennyé tette.

Roncsa azóta a vakmerő fotósok kedvenc terepe volt, aki bejutott a gyomrába, az páratlan képeket készíthetett. 

Most viszont úgy néz ki, bárki megcsodálhatja majd testközelből, hiszen kihúzták a Kaszpi-tengerből. 14 órás komoly művelet során jutott partra az orosz ekranoplán, és egy komoly katonai múzeum fő attrakciója lesz.

Mi is láttuk a gép kisebb testvérét a Moszkvai Haditengerészeti Múzeumban: