1981. december 14-én mutatta be a Lancia a legújabb B csoportos versenygépét, aminek kezdetben egyszerűen csak a Rally nevet adta. Igaz, hogy homologizáció miatt szükség volt az utcai autókra, de ez tényleg tagadhatatlanul arra készült, hogy sikeres legyen a futamokon. Projekt 037 néven futott a fejlesztés, ezért lett végül mégis Lancia 037 a középmotoros sportautó neve.
Akárcsak a Stratos, úgy a 037 is egy egyszerűen szervizelhető és gyorsan a különböző versenyekhez igazítható autó, melynek kabinja mögött ugyanaz a 2,0 literes, 16 szelepes négyhengeres motor van, mint a 131 Abarth-ban, csak itt nem turbófeltöltővel, hanem kompresszorral. Az ideges turbó helyett ez egy jobban kezelhető és megbízhatóbb megoldásnak tűnt. A 960 kg-os autót a 280-310 lóerő pedig nagyon könnyen repítette a bajnoki címek felé 1983-tól egészen 1985-ig minden évben.
1982. április 1-jén már túl volt pár intenzív teszten a Lancia 037-es, mégis nagyon gyengén teljesítettek a Costa Smeralda Rallyn. Annyira, hogy műszaki hiba miatt mindkét autó kiesett. Miután újra nekiestek a mérnökök az autónak, az októberben rendezett walesi National Pace Rallyn indultak vele, utána pedig már győzelmet is aratott az olaszországi San Remóban. A hátsókerekes Lancia még a zseniális Walter Röhrllel a kormánya mögött is nehezen vette fel a versenyt a murvás futamokon az összkerekes Audi Quattrókkal.
Walter Röhrl és Christian Geistdörfer váratlanul került fel a dobogó legalsó fokára ezzel a 180-as alvázszámú, fehér színű, Martini-dekoros Lancia 037-essel az 1983-as portugál futamon. Miután kiszolgált, tesztelésre használta a Lancia, de más 037-esekkel ellentétben nem semmisítették meg, hanem eladták. Így maradhatott fenn máig ez a legendás gép, melyet több mint 50 millió forintért restauráltak.
Ha kíváncsi vagy milyen volt az utcai változat az alábbi Vezess cikk kell neked!