Az évnek ebben az időszakában már mindennapos a sűrű köd, és a fokozott odafigyelés mellett nem árt, ha a ködlámpáink kezelését is tudatosítjuk. Mert még mindig sokan használják helytelenül az amúgy biztonságot fokozó eszközt, és ebben az is szerepet játszik, hogy nincs konkrét előírás, felismerhető értékek mentén meghatározott szabályozás.
Mert itthon nagyvonalúan csak ennyit ír elő a KRESZ: „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják”.
Németországban viszont jóval szigorúbb a meghatározás, amire a Baleset-megelőzési központ Facebook-oldala hívta fel a figyelmet.
Az első ködlámpákra vonatkozó német szabályozás szerint autópályán és a gyorsforgalmi utakon 150 méter alatti látótávolság esetén kell bekapcsolni a kiegészítő fényeket, lakott területen kívül 100-120 méter, lakott területen belül pedig 60-70 méternél rövidebb látótávolság esetén kell használni a ködfényszórót.
A hátsó ködzárófényre még egyértelműbb előírás van: a ködlámpát csak akkor szabad bekapcsolni, ha a látási távolság 50 méter alá csökken (StVO 3§). Tiszta időben a „jobb láthatóság” érdekében a ködfényszórókat alkalmazni tilos.
„Németországban alapszabály, hogy köd esetén akkora követési távolságot kell tartani méterben, mint amennyi km/h sebességgel a jármű halad. Tehát 50 km/h sebesség esetén a követési távolság 50 méter, 30 km/h-nál 30 méter és így tovább.