Ha elérhető árú, veterán hobbiautót keresünk magunknak, akkor a szocialista éra típusai kézenfekvő választásnak tűnnek. Még kifoghatóak olcsón vállalható darabok, de ha kész csomagot akarunk, vagy esetleg az oldtimer, muzeális minőség a cél, akkor garantáltan milliókat kell befektetnünk.
A Vaz 2101-es Zsigulik ára rozsdamentes állapotban bőven egymillió forint felett van, a dupla lámpás ezerötösök pedig még drágább árkategóriába esnek. A legszebb rekorderek elérhetik a 4-5 milliós árszintet. Nem véletlen, a Lada mindig is kiemelkedett a kínálatból, a kor vágyott tárgya volt, és ez lecsapódik a mai helyzetben is.
De ugyanilyen árnövekedés igaz a Trabantokra, a Wartburgokra, a Polski Fiat 126p-re, a Skodákra, egy márka azonban kivételt képez, méghozzá a Dacia. Az újkorában itthon is nagy példányszámban futó 1300/1310-esekből mindössze 17 darab keres új gazdát itthon, tehát a kínálat nem túl bőséges.
Ebből arra következtethetnénk, hogy a ritkaságuk felnyomja az árat, de erről szó sincs. Az egész kínálat legdrágább darabjai sem érik el az egymilliós ársávot! A legtöbbet, 850 ezret a képeken látható, fehér 1310-esért kérnek.
Dacia 1300/1310
Romániában 1969-től 2004-ig, 1 959 730 darabos szériában gyártott családi autó, a Renault 12 licencmodellje. Az 1300-as típuson belül ez az 1310 L változat egy kései modell, 1995-1999 között készült. Volt belőle kombi, ötajtós ferdehátú, valamint hátul hajtó és 4×4-es pickup is.
42 600 kilométert futott,1989-es évjáratú darab, és láthatóan enni lehetne a padlólemezről, egy rozsdafolt nincs, mintha most gurult volna ki a gyárból. A leírás alapján muzeális minősítéssel rendelkezik, egy hasonló állapotú Lada garantáltan négyszer ennyit érne.
Erre mondhatjuk, hogy fiatal, a korai évjáratok mindig az értékesek. Mégis, az 1975-ös, tehát igen korai 1300-asért sem kérnek többet 480 ezer forintnál.