A Trabant 601-es különféle variációi nem csak a KGST-típusok között számítanak tömegmodellnek. 1964 és 1991 között 2,8 millió darabot gyártottak belőlük, így a rengeteg autó rengeteg különféle életutat járt be.

Kerek egymillióért eladó egy szinte új kétütemű Trabant 1

A legtöbb mára atomjaira hullva lett az enyészeté, de meglepő módon még mindig kerülnek elő olyan autók, amelyek szinte gyári állapotban vannak. Ebben a friss hirdetésben például egy garázsban tartott, jó állapotú Hycomat keresi új gazdáját 1987-ből. Érdekessége az igen alacsony futásteljesítmény, alig több mint 7 ezer kilométert tettek meg vele a nyolcvanas évek vége óta. 

Kerek egymillióért eladó egy szinte új kétütemű Trabant 2

Hycomat, az meg mi?

„Éveken keresztül a kispénzű mozgássérültek szinte egyetlen valamirevaló járműve volt a Trabant Hycomat. Lényege, hogy a kuplungpedál működtetésével nem kell foglalkozni, azt megoldja az autó maga. 

A kuplungtaposás nélküli váltást is lehetővé tevő Hycomat rendszer elektromos, hidraulikus és mechanikus alkatrészeket is tartalmaz. Nagyon leegyszerűsítve a rendszer alapból kinyomott állásban tartja a kuplungot. Ilyenkor a motor által hajtott fogaskerekes olajszivattyú csak kis nyomást állít elő, amely nem elég ahhoz, hogy az ellene dolgozó rugó erejét legyőzze.
Kerek egymillióért eladó egy szinte új kétütemű Trabant 3
 
Gázadáskor a motorfordulatszámmal párhuzamosan megnő az olajnyomás, és ha a váltó valamelyik fokozatban van, akkor a tengelykapcsoló zárása után a motor nyomatéka eljut a kerékig. Váltásnál, a váltókar megmozdításakor egy elektromos kapcsoló a vezérlőszelepet kapcsolja, amely nyitja a rendszert, az olajnyomás csökken, a kuplung kiemel, lehet váltani fogaskerék-köszörülés nélkül. Ha nincs szükség a rendszerre, akkor kiiktatható, és normális, hárompedálos üzemben is használható az autó” – részlet a típusról szóló használtautó-bemutató cikkünkből, amit a képre kattintva lehet teljes terjedelemben olvasni.